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외국어교수 이론/외국어교수법 소개

교수법 < 전신반응교수법

by 넥스컴 2019. 10. 29.


전신 반응 교수법이란?

이번에는 전신반응 교수법 (Total Physical Response, TPR) 정리하도록 하겠습니다. 우선 배운 내용을 중심으로 정리하고 두 개의 수업 동영상과 이론 동영상을 정리하겠습니다. 이 교수법은 말하기 능력보다 듣기 능력을 먼저 길러야 한다고 주장합니다. 

 

전신반응 교수법은 '말'과 '행동'의 상호협력으로 이루어진 교수법으로 신체적 활동을 통해서 언어를 가르치려는 시도에서 나왔습니다. 심리학 교수인 제임스 아셔(James Asher)가 개발한 교수법으로 성인의 제2언어 학습과정도 아동의 모국어 학습과정과 유사한 것으로 보는 관점에서 시작되었습니다. 아셔는 어른들과는 달리 아이들은 스펀지처럼  첫 언어를 쉽게 습득하는 것을 보고 어린이가 사용하는 과정을 모방해서 제2언어를 배우는 방법을 개발하였으며, 이 교수법은 발달심리학, 학습 이론, 인본주의 교육 등 여러 이론들과 연관이 있습니다. 즉 단순 암기식 언어 학습이 비효율적이며 신체활동을 이용하여 발화에 대한 긴장감을 최소화하고 학습자들의 긍정적인 분위기를 조성하는데 기저를 두고 있습니다. 한마디로 TPR은 타고나는 것입니다.

 

어린이는 부모가 지시를 내릴 것을 기다리고 요구되는 행동을 수행합니다. 말할 필요가 없고 그저 듣고 이해하면 됩니다. 이해가 언어 습득의 첫 단추입니다.

 

아셔는 언어학습에서 정서적 요인에 미치는 역할에 대하여 인본주의 심리학파와 견해를 같이 합니다. 신체적 동작을 동반한 발화 연습과 같은 흔적을 남기는 활동(기억 속에 trace를 남기는 흔적이론)이 성공적인 회사의 가능성을 높여준다는 것이 그의 주장입니다. 여기에서 어려운 '흔적이론'이란 용어가 나오는데 영어로 Fuzzy-trace theory, memory theory, memory theory, 어떤 단어가 맞는지 모르겠는데 단어에 상관없이 정보처리 기억모형으로 몇 단계로 이루어져서 감각통로를 통해 투입된 겅보는 단기 기억을 거쳐 최종적으로 장기 기억에 저장되고 필요할 때 활용된다는 견해입니다. 

 

전신반응 교수법의 철학=듣기가 생산 이전에 온다.


Listening Comes Before Production!

아기를 자세히 관찰하면 아이들은 '공'을 달라고 말하지 않습니다. 그저 조용히 있고 순진한 눈은 엄마가 '공을 가지고 오라'라고 누구에게 지시하는 것을 그저 듣고 관찰만 합니다. 그래서 TRP는 "silent phase'로 시작합니다. 학생들의 역할은 명령이 무엇인지 듣고 이해하는 것입니다. 그래서 TPR은 이해를 언어 습득의 고속도로라고 생각합니다. 그저 학생들이 단어를 이해하게 하는 것이 첫 번째 목적이고 정확한 발음을 만들어내는(produce) 것은 서두르지 않습니다. 입은 다물어 있지만 눈과 귀는 아이들처럼 열려있기 때문입니다.

 

'습득'이 '학습' 위에 있다.


또 다른 TPR의 장점은 언어 학습 위에 언어 습득이 있다 (
"Acquisition" over "Learning")는 신조입니다. 언어 학습은 때때로 형식-정확한 문법 구조와 올바른 목표어의 발음-과 관련되어 있습니다. 그를 위해 문법책, 플래시 카드, 어휘 목록 등의 학습자료가 필요합니다(아기들은 첫 언어를 배울 때 그런 것이 필요 없었습니다). 

 

언어 습득은 한편 본질(substance)와 관련이 있습니다. 언어 학습은 때로 의식적이고 형식적입니다. 반면, 언어 습득은 더 개인적이고 자연스럽습니다. TPR의 주장은 단순히 문법 규칙을 아는 것이 아닌 언어의 의사소통적 사용입니다.


전신반응 교수법(Total Physical Response, TPR)은 이름에서 알 수 있듯이, 신체의 움직임을 이용하여 발화 입력(verbal input)을 유발하는 언어 또는 어휘 개념의 교수법입니다. 이 과정은 유아들이 그들의 첫 언어를 배우는 방식을 모방하고, 이는 학생의 어색함과 스트레스를 감소시킵니다. TPR의 목적은 언어와, 언어 및 어휘 학습을 고무하기 위한 언어와 행동 사이에 뇌 연결을 만드는 것입니다.

 

어떻게 적용할 것인가?

1. 준비 단계

가르치고자 하는 어휘 목록을 선택합니다. 장비, 막대기나 그림 등 단어의 의미를 제시하기 위해 필요한 자료를 준비합니다.

 

2. 교사의 모델 제시

학생들에게 새로운 어휘 단어를 말합니다. 이때 제스처, 얼굴 표정, 막대기 또는 동작을 사용하여 단어의 의미를 표현합니다.

 

3. 학생의 모델 제시

교사가 단어를 말할 때 제시되었던 같은 제스처, 얼굴 표정, 막대기 또는 몸동작을 학생 지원자들이 따라하게 합니다.

 

4. 학생의 참여

모든 학생들이 교사와 학생 지원자들이 연출한 같은 제스처, 얼굴 표정, 막대기 또는 동작을 따라 하게 합니다. 그들이 동작을 할 때 단어를 말하게 합니다. 그런 다음에 학생들이 단어를 말하는 동안 행동을 하면서 이러한 동작을 변형합니다. 

 

5 쓰기

모든 학생들이 볼 수 있는 장소에 단어나 구를 적어서 학생들이 구어와 문어 사이의 연결을 할 수 있도록 합니다. 

 

6. 반복과 연습

같은 방법을 사용하여 다음 단어나 구를 가르칩니다. 학생들과 여러 번 단어를 검토하고 연습해서 학습을 확인합니다. 학생들이 이전 단어를 잊지 않도록 규칙적으로 단어를 연습시킵니다. 

 

언제 사용하는가?


전신반응 교수법(TRP은 여러 유형의 어휘를 가르칠 때 사용될 수 있지만 교수 어휘가 행동과 연결될 때 가장 잘 작동합니다. 모국어 화자들이 새로운 단어를 학습할 때뿐 아니라 제2외국어 학습자들과 같이 사용할 때 효과적인 전략입니다. 

 

변형(Variations)


TPR 사이클

학생들을 교사 주변에 원으로 둘러앉습니다. 교사는 단어를 말하고 이 행동을 마지막으로 한 학생이 나갑니다(out). 그 학생은 교사 뒤에 서게 하고 마지막으로 행동을 하는 학생을 주목합니다. 마지막에는 한 학생만 남게 되고 그는 승자가 됩니다. 

 

TRP Simon Says 

Simon Says 놀이를 합니다. 교사는 명령을 하고 학생들은 교사가 처음에 "Simon says..."를 말할 때만 학생들은 그렇게 합니다. 교사는 이렇게 말할 수 있습니다. "시몬이 말해요, '빵을 좀 잘라 주세요'" 또는 "시몬이 말해요, '양파를 다져주세요'" 그러면 학생들은 그 행동을 해야 합니다. 그러나 만일 교사가 "계란을 풀어 주세요"하고 말한다면, 학생들은 그 행동을 하지 말아야 합니다. 누군가가 그 행동을 한다면 시몬은 그들이 나가서 다른 학생들의 실수를 보아야 한다고 말하지 않습니다. 

 

TPR 소리

교사는 처음에는 학생들이 각 어휘 단어와 연결되는 행동을 하도록 시킵니다. 그런 다음, 교사는 단어와 관련 있는 소리를 추가하고 학생들은 단어 들으면서 소리를 내는 행동을 하면서 연습을 합니다. 그리고 학생들은 서로 명령을 내릴 준비가 됩니다. (자료 참조: http://www.theteachertoolkit.com/)

 

수업 데모 동영상 링크합니다. 운동 다녀와서 녹취해서 자막 올리겠습니다. 하나는 성인 대상, 하나는 어린이 대상 수업이고, 아래는 이론 부분도 있습니다.

 

성인 대상 수업 시연 데모 1 (동영상)

https://www.youtube.com/watch?v=YuS3ku-PSL8

https://www.youtube.com/watch?v=YuS3ku-PSL8

위의 영상은 성인을 대상으로 진행하는 TPR 수업입니다. 교사가 이론에 충실하게 잘 지도하는 모습이 인상적입니다. 내용이 어렵지 않아서 보시면 아실 수 있을 겁니다.

 

Learner's feelings are also given importance in the next method we will see demonstrated. Psycologist James Asher's method, Total Physical Response is being offered as an example of a general approach, called 'the comprehension approach'. The comprehension approach as the name suggests, places value on students' understanding the target language, and thus emphasizes a listening skill.

 

Other examples of this approach are crashing and trials the natural approach, and when it says materials the learner boasts a sure basis his method on the observation that a baby spends many money months listening to the people aorund it. Long before it ever says a word, the child has the time to try to make sound out of the sounded hears. No one tells the baby that it must speak. The child chooses to speak when it is ready. 

 

Moreover, according to Asher, mush of the linguistic input directed to the child contains commands. Look for how Asher's observation about child language acquisition have influenced his approach to second language learning. My colleage, Kathleen Graves will present Total Physical Response.


Today, we're going to learn about cleaning the house. Something I'm sure that everybody loves to do. We all need to clean the house maybe not everybody loves  to do. That it is something we need to do and in order to clean the house, we need a brush, yep. We need a brush. We need a sponge, OK. We need a dust cloth. We need a vacuum cleaner, right? And, we need a broom, OK. Could I have someone come up here to the front and be a volunteer? Thank you very much, Hasan, OK. Hasan, I'd like to you to point to the vacuum cleaner, OK. Could you point to the sponge, OK. Could you point to the brush, OK. Could you point to the bloom, that's right. Could you point to the dust cloth, OK. Could you point to the bloom, OK. Point to the vacuum cleaner, OK. Point to the sponge.  Point to the brush. Point to the vacuum cleaner. Point to the bloom. Point to the dust cloth. OK. Good. thank you. Could you sit down, OK. 

 

So, I'd like the whole class to do that. Point to the dusk cloth, OK. Point to the brush. Point to the dusk cloth. Don't point to the brush. (웃음) OK. Could you point to the vacuum cleaner in the broom and then the desk cloth, OK. Could you point to the sponge the vacuum cleaner and then the brush. OK. Very good. Now we're going to use this sponge to wipe the counter, OK. Now, we visited a house the other day to remember and we saw here was the sink. This is the sink. And here was... this area was the counter, OK? And we use the sponge to wipe the counter, OK. So, let's try this together. Watch me. I'm you.. I'm sweeping the floor. I'm vacuuming the rug, OK. I'm scrubbing the sink. I'm wiping the counter, and I'm dusting the Shell's OK? So, let's just try the actions OK. Could you someone come up here and do the acitons with me? OK, Gideon, thank you, OK. We don't need to use these. We can just pretend, oK. We're going to sweep the kitchen floor. Sweep, all right, OK. And then, what will we do next? We'll wipe off the counter, OK. And then we're going to scrub the kitchen sink, OK. And then we're going to go into the living room and we're going to vacuum the rug and then we're going to dusk the bookshelves, OK. So, I'm just going to say something we'll do it together. Dust the bookshelves, OK. Vacuum the rug, OK. Sweep the floor. Scrub the sink. Wipe the counter, OK. And that did we forget one? Dust the bookshelves again, OK. Thank you very much. Could you sit down, OK. 

 

Now, let's everyone we'll do it together. How about if everybody stands up, OK. So, let's first 

vacuum the rug, OK. Just the bookshelves, OK. Wipe the counter. Scrub the sink, OK. And sweep the floor. OK. Good. Now, sweep the floor then vacuum the rug. That's right. So, we sweep the floor and we vacuumed the rug, OK. Dust the bookshelf and wipe the counter. OK. So, we dusted the bookshelf and then we wiped the counter. OK. Scrub at the sink and then wipe the counter. OK. So, we we scrubbed the sink and we wiped the counter. 

 

OK. Let's go into the living room and we'll.. yeah.. thank you. dust the bookshelves and vacuum the rug, Oh good. You're very good house cleaners. (웃음) That's great. OK. Why don't we sit down now let's have... Let's see, Enda. Tell Gideon to scrub the sink. OK, thank you, Gideon, tell Zeus to vacuum the rug. OK. Hey Zeus tell our false to wipe the counter. Wait detention, OK. Our first tell Addullah money to vacuum the rug. Now the next thing we have to do is I'm going to ask you to scrub the sink. Scrub the sink. Scrub the sink. OKnow we're going to scrub the sink quickly. OK now scrub the sink carefully. Carefully, carefuly, OK. Wipe the counter quickly. Wipe the counter carefully. OK. Sweep the floor carefully. Now, sweep it quickly, OK. Vacuum the rug quickly. Now, vacuum it carefully, carefully, OK. Let's see scrub the sink quickly and then vacuum the floor carefully. Oh, good. OK. Now dust the bookshelves carefully and then vacuum the floor quickly. OK. Vacuum the rug carefuly, dust the bookshelf quickly and then run into the kitchen and sweep the floor quickly. Oh Oh (웃음). Some people are dusting the bookshelf carefully some are dusting it quickly. Vacuum the rug carefully and then dusk the bookshelf quickly. Good job, thank you, OK. Let's no no no don't sit down. Let's go it'll go into the kitchen now and scrub the sink quickly, wipe the counter carefully, and sweep the floor carefully. Good job, thank you very much. Please sit down.

 

Sonia, wipe the counter carefully. Keep wiping you deep while Sonia is wiping the counter. Sweep the floor carefully and scrub the sink quickly. Now, tell Sonia to stop wiping the counter. Stop wiping. OK. Good, Let's see. Anna Greta, tell CT to dust the bookshelves quickly. OK. Edwin, while CT is dusting the bookshelves, vacuum the rug carefully. OK. Sight tell Edwin to stop vacuuming the rug. OK. Tell CT to stop dusting the bookshelves.

 

Let's ask some questions. Who likes to clean the house? Raise your hand, Aha, Hassan likes to clean the house. Maria likes to clean the house. Only two people? OK, Maria and Hassan like to clean the house, OK. Point who doesn't like to clean the house. OK. Wo doesn't like to clean the house? Raise your hand. OK. You don't like to clean the house. You don't like to clean the house. You don't like to clean the house. Hassan, you don't like to clean the house.

 

I like to clean the house. No, it's relaxing, you know, OK. I like to clean the house. Who likes to clean the house. Raise your hand. Maria or you like to clean does it like to clean the house? Like like You D Hey Suz Horacio Hassan Maria and we all like to clean the house, OK. Good. So, point to someone who likes to clean the house. mm-hmm, right, OK. Point to someone who doesn't like to clean the house. 

 

So, this is some of the vocabulary that we learned today.

Scrub the sink with brush.

Wipe the counter with a sponge, OK.

Do you have any questions about any of these words?

You know dusk cloth. This is a dust cloth. Instead of a... OK a just cloth OK. 

We also have a duster something that looks with feathers OK? We have a duster, but it's very hard to find dusters.

now. It's very difficult to find dusters. So usually we just use a dust cloth OK?

 

And here is your homework. Now I have all of the vicabykart we learned today on these sheets of paper, and I would like you to study it and then in next lesson, we will practice giving each other the commands. OK. Telling each other to do these things OK. So, well pass the homework out you. Take it and you tape it OK. OK, thank you very much.


As you have seen imperatives can be useful linguistic devices because meaning in the target language can often be conveyed through actions. In addition, retention is thought to be enhanced when learners respond physically. The teacher's commands do increase in complexitym but it's important that she not moved too quickly. Students should feel successful as feelings of succcess and low anxiety facilitate learning. Also when students do make an error, correction should be carried out in a non-threatening maner perhaps by just repeating the command and giving students an opportunity to self correct. From time to time the teacher changes the order in which she issues commands. So, students do not memorize fixed routines. She also give commands which combined previous imperatives in unexpected ways. As students need to understand more than the commands used in training. Besides, novelty is also motivating and can be fun. Language learning is more effective when it is fun.

 

In the lesson, we saw the student did not do much speaking, they will later. However, when they are ready to do so, they too will begin by giving commands. Students are expected to make errors when they first begin speaking. Teachers should be tolerant of them. Work in the fine details of the language should be postponed until students have become somewhat proficient.


This has been a presentation of the United States Informtion Agency television service. 

 

어린이 대상 수업 시연 데모 2 (동영상)

https://www.youtube.com/watch?v=NIk1-ck4c6Q

 

https://www.youtube.com/watch?v=NIk1-ck4c6Q

위의 영상은 유아를 대상으로 한 TPR 수업인데 교사가 재미있게 진행하네요. 전 시켜도 못하겠습니다. 이분 천직인 것 같네요.

 

Please stand up for me. Stand up, stand up, stand up. Very good and sit down. And stand up. And sit down and sit . down. Very good very good. Please stand up stand up. Oh, I didn't say sit down did I, I didn't. And please sit down sit down. Very good. Stand up stand up stand up. Very good. OK, can you show me how to walk? Do you know how to work? Walk like this. Ready? Is it just out there we go and we walk left right left we're going to walk around the room That's my bottom. OK. We walk around the room. Ready here we go. One, two, three, go and let's walk walk walk walk walk walk walk walk walk walk walk walk walk walk walk walk walk walk and stop! And sit down. OK. Very good. Stand up stand up stand up. Very good. Can you show me how to swim? You know how to swim? Swim like this yeah swim like this. so let's swim around the room I already 3 2 1 go let's swim swim swim swim swim swim swim swim swim swim swim swim swim swim swim and swim quickly swim quickly and stop! And sit down. Very good. and stand up. Very good. Now can you show me how to hide, how do you fly?, how do you fly like this? You can fly, yeah fly. Let's ready, go let's fly fly fly fly  fly fly fly fly (점점 빨리) and stop! And sit down. And stand up. Very good. hold hunter circle 5 4 3 2 1 Very good. Le's get smaller and smaller and smaller  and smaller and smaller... and stop! let's get bigger and bigger bigger and bigger and stop. Sit down.

 

What is this? Baloon here. I've got my fingers to that was 1 2 3 6... Oh how many fingers there was 1 2 3 4 5 I have 5 fingers. 아이들 계속한다. 6 7 8 9 10  What's this? It's a baloon. Try for me. It's a baloon altogether. It's a baloon. 아이들 따라한다. (중략) 

 

그냥 영상물만 보면 선생님이 재미있게 아이들과 놀아주는 것 같은데 그 안을 보니 라임과 같은 어휘와 단어들이 있습니다. stand up, sit down, Can you show me how to walk? walk walk... and stop sit down. Can you show me how to fly? fly fly ... and stop sit down 대상은 유아들이지만 교사는 TPR 수업을 하고 있습니다.

 

TPR의 이론 배경 (동영상)

https://www.youtube.com/watch?v=-d79-veEBXQ

 

https://www.youtube.com/watch?v=-d79-veEBXQ

위의 영상은 TPR이 어떻게 탄생했는지 이론 배경에 대한 설명입니다.

 

Our next particular methodology is accredited to James Asher aorund in 1965. And  it is called Total Physical Response. Asher looked at the way in which we learn our native language, And he saw that most children before they even went to school, have picked up a very large percentage of both the grammar and the vocabulary that they would use in their native language before any type of formal schooling. So, Asher started to have a look at ieas of how to use the whole of our brain in language learning in the way that we do when we're very young.

 

다음의 특별한 교수법은 1965년경 제임스 아셔에 의해 개발된 전신반응 교수법입니다. 아셔는 우리가 모국어를 습득하는 방법을 살펴보았습니다. 그가 발견한 것은 대부분의 아이들이 심지어 학교 취학 전에 많은 분량의  문법과 어휘를 모두 알고 있어서 공식적으로 학교에 입학하지 전에 그들의 모국어에서 그것들을 사용한다는 것이었습니다. 그래서 아셔는 우리가 매우 어릴 때 하는 방식으로 언어 학습에서 우리의 전체 뇌를 어떻게 사용할 것인가 하는 생각을 관찰하기 시작했습니다. 

 

It's accepted that within our brain there are two hemispheres. One is the left hemisphere the other is the right hemisphere. And one of the functions of the left hemispher is language learning. One of the major functions of the right heiephere is controlling our body's movement. And what Asher said was that when we are young, what we tend to do in the way in which we learn language is to use the whole of our brain, whereas formal schooling tends to only use half of it, only the left-hand side.

 

우리의 뇌 안에는 두 개의 뇌가 있다는 것은 알고 있습니다. 하나는 좌뇌이고 다른 하나는 우뇌입니다. 그리고 좌뇌의 기능 중 하나는 언어 학습입니다. 우뇌의 주 기능 중 하나는 우리 몸의 움직임을 통제하는 것입니다. 그리고 아셔는 우리가 어렸을 때, 우리는 언어를 습득하는 방식에서 우리 뇌의 전체를 사용하는 경향이 있다는 것입니다. 한편 취학을 하면 뇌의 반만, 즉 왼쪽만을 사용하는 경향이 있다는 설명입니다.

 

So his idea was try to introduce movement into the process of learning a language so that we're using the whole brain and therefore doubling the capacity of our learning within that process. So, the use of motion and learning would be a faily typical way of using total physical response.

 

그래서 그의 생각은 우리가 전체 뇌를 사용해서 그 과장에서 학습의 가능성을 배가시킬 수 있도록 언어를 배우는 과정으로의 움직임을 소개하려고 시도하였습니다. 그래서 동작과 학습이 전신반응을 사용한 매우 전형적인 방법이라는 것입니다.

 

If we, for example, are learning the vocabulary of the parts of the 'body', then we wouldn't just listen and repeat those particular words, but we'd actually use movement. So, if we were learning the word for our 'arm' we would move our arm, whilist we were saying that word. If we were learning the word 'hand', we would use our hand whilst we're learning that word. And by brining those two things together it was shown that would actually enhance the learning process. One of the main positive points of this particular methodology is that it's very good for your students, for young learners.

 

예로, 만일 우리가 신체의 일부에 대한 어휘를 배우고 있다면 우리는 그 특정 단어들을 듣고 따라 하지만은 않을 것이라는 것입니다. 실제로 동작은 사용할 것이라는 설명입니다. 그래서 우리의 '팔'에 대한 단어를 배우고 있다면 그 단어를 말하면서 우리의 팔을 움직일 것입니다. '손'애 대한 단어를 배우고 있다면 그 단어를 비우는 동안 우리의 손을 사용할 것입니다. 이러한 두 가지를 한 번에 도입하면서 학습 과정이 실제 향상될 수 있습니다. 이러한 특별한 방법론의 주요한 긍정적인 사항 중 하나는 우리 학생들과 어린 학습자들에게 이 점은 매우 좋다는 것입니다.

 

If you can get the young learners to be moving around whilist they're actually learning, then it will enhance the process of learning and they will enjoy it. And it's said to give must longer term retention of those particular vocabulary words. And if you were just to say them without any emotion at all, some of the negative points for this particular methodology whilst it is good for young learners obviously it wouln't be so good for one-to-one professional learners or for very high levels of grammar.

 

어린 학습자들이 실제 학습 중에 주위를 움직이게 한다면, 학습의 과정이 향상되며 그들은 그 점을 즐길 것입니다. 그리고 그러한 특정한 어휘 단어들에 대한 더 긴 장기기억을 줄 수 있다고 말할 수 있습니다. 그리고 만일 전혀 감정이 없이 교사가 그들에게 말을 한다면 어린 학습자들에게 이러한 특별한 방법론에 대한 일부 부정적인 점들이 1:1 고급 학습자들이나 높은 수준의 문법을 가지고 있는 학생들에게 이러한 점은 그리 좋지 않을 것임에 틀림없습니다.

 

One of the other requirements of this particular methodology goes back to the way in which we learn our native langage within our native language we re listening to what's being said around us, but there's a long silent period involved in learning our native where we don't say anything we're just absorbing the information and then we start to use it. This long silent period is part of the Total Physical Response approach or methodology and therefore we  don't have immediate results from this. 

 

이러한 특별한 방법론의 다른 요구사항 중 하나는 우리의 모국어 내에서 모국어를 배우는 방법으로 돌아가면 우리는 우리 주변에서 들리는 것을 듣고 있었습니다. 그러나 우리가 아무 말도 하지 않는 모국어를 학습하는 길고 말없는 기간이 있습니다. 우리는 그저 정보를 흡수하고 그것을 사용하기 시작합니다. 이 길고 말없는 기간이 전신반응 접근 또는 방법론의 부분입니다. 그러므로 우리는 이 교수법에서 즉각적인 결과를 얻을 수가 없습니다. (녹취한 후 번역을 하니 구어와 문어가 섞여서 그런지 알다가도 모르다가도 합니다~~)


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