협동 학습법이란?
협동학습법(Community Language Learning, CLL)은 단어에서도 알 수 있듯이 언어 교수 접근법이 학생들이 같이 합동으로 협력하여 그들이 배우고자 하는 언어의 유형을 발견하고자 하기 위해 Charles A. Curra과 그의 동료들이 개발한 교수법입니다. 그는 상담 전문가이고 심리학 교수였으며 그의 상담 기법을 학습에 적용시킨 것이 상담 학습이라는 이름으로 알려져 있습니다. 그에 의하면, 상담가는 고객이 '고객의 관심의 본질을 파악함으로 그 자신의 문제를 이해하도록 돕는다는 것입니다.
협동 학습법은 언어교육에 상담 학습 이론을 적용시키는 것입니다. 이는 마치 해당 문제를 상담할 때 상담자와 피상담자가 있듯이 교실에서 교사는 상담자의 역할을 학생은 피상담자가 된다는 것입니다.
협동 학습법은 교사와 학생이 학습자 L1으로 대화할 수 있는 단일 언어 사용 대화 교실을 위하여 처음에 디자인되었습니다. 그 목적은 번역을 통합하여 학생들이 위험을 감수하고 언어와 분리하기 위함입니다. 이 방법은 대화를 위한 영어에 근거하고 있으며 학습자 중심입니다. 각 과정이 특별하고 받아쓰기 방식이긴 하지만, CLL 교실에서 적용되어야 하는 특정한 표준(criteria)이 있습니다. 즉, 초기에는 유창성에 초점, 과정 전반을 통한 정확성의 저류(undercurrent), 그리고 주요 초점으로 학습자의 권한(자율권)입니다.
이 방식은 학생들이 합동으로 협력하여 어떤 유형의 언어를 그들이 배우고 싶은가를 개발하는 것입니다. 즉, 그날 배울 내용이 학습자들로부터 나온다는 것입니다. 이것은 상담 접근법(Counselling-Approach)에 근거를 두고 있으며 교사는 상담사 또는 paraphraser(다른 말로 바꾸어 말하는 사람)의 역할을, 그리고 학습자는 고객 또는 협력자의 역할을 합니다.
따라서 CLL은 학습 그룹 내의 공동체를 중요시하고 상호작용을 격려하고 언어 습득에 있어서 학생의 감정(feelings) 인지를 우선시합니다. 교수요목과 교재가 수반되며 학생들은 그들이 실제 메시지로 토론할 의미 있는 대화를 사용하여 수업의 내용(content)을 결정합니다. 주목할만한 점은 이 방법론은 번역, 녹취와 녹음의 기술을 통합한다는 것입니다.
자료참조: 영문 위키피디아 사전, 'Community language learning' by British Council
교실에서 진행되는 방식
전형적인 CLL 수업은 다음의 5단계를 따릅니다.
단계 1 - 생각하기
학생들을 녹음기 주변에 원형으로 앉게 해서 수업 환경을 조성합니다.
- 교사는 원 밖에 있고 학생들은 조용히 그들이 대화하고 싶는 것을 생각합니다.
- 아이디어가 부족할 상황을 피하기 위하여, 녹음하기 전에 학생들은 자신의 생각을 칠판에 정리할 수(brainstorming) 있습니다.
단계 2 - 대화 녹음하기
주제가 정해지면 학생들은 그들의 L1에서 그들이 말할 것에 대해 교사에게 말합니다. 그리고 교사는 조용히 그들 뒤로 가서 언어 덩어리(chunk)를 영어로 번역해 줍니다.
- 고급 수준에서, 학생들이 충분히 안정되어서 그들이 영어로 직접 어느 정도 말할 수 있다고 느낄 경우, 교사는 전체 영어 문장을 제공합니다. 학생들이 말할 준비가 되었다고 느낄 때 마이크를 가지고 그들의 문장을 녹음합니다.
- 속도와 유창성에 대한 문제입니다. 학생들은 바로 녹음을 마치고 다른 학생이 답을 원할 때까지 기다립니다. 전체 대화가 녹음될 때까지 이 과정이 계속됩니다.
단계 3 - 대화하기
다음에 학생들은 대화가 어떻게 진행되었는지 의논합니다. 녹음기에 이야기하는 것을 어떻게 생각했는지 대화할 수 있고, 그들이 일반적으로 말할 때보다 더 크게 말하는 것을 더 편하게 생각했습니다. (주석: 글을 쓰신 분의 의견)
- 일부는 녹음하지 않습니다.
단계 4 - 녹취하기
다음에 학생들은 테이프를 듣고 그들의 대화를 녹취합니다. 도움을 요청할 때만 교사가 개입합니다.
- 처음 몇 분은 교사가 교실에서 이렇게 하기를 바랍니다. 그들은 시도하지만 교사에서 많이 의지할 것입니다. 그러나 그들을 지도한다든가 강요하지 말고 이 전 과정에서 멀리 떨어져 있기를 바랍니다.
단계 5 - 언어 분석하기
이 글을 소개한 교사는 학생들이 같은 수업에서 또는 다음 수업에서 언어를 분석하게 하였다고 합니다. 그들이 사용한 시제의 형식과 어휘를 관찰하고 왜 그런 것들을 선택했는지 등인데, 이는 학생들이 생산하는(produce) 언어에 달려있다고 설명합니다.
- 이 과정에서 그들은 분석 과정에 몰입합니다. 언어는 완전히 개인적인 것이고, 고급 단계에서는 어떠한 대화의 부분 - 시제, 어휘 또는 담화 등 - 을 분석할지 스스로 결정할 수 있습니다.
- 초급 단계에서 녹음 단계에서 그들이 주목한 가장 일반적인 문제점들을 선택하고 최종 녹취를 사용하여 분석을 할 수 있습니다.
전체 단계의 길이
시간은 전적으로 수업 진행 여부에 달려 있습니다. 얼마나 빨리 학생들이 CLL에 반응하는지, 얼마나 오래 교사와 학생들이 언어 분석 단계에 시간을 할애하는지, 녹음된 대화의 분량이 얼마나 긴지 등. 그러나 대화가 너무 길지 않게 되지 않게 배려해야 녹취 시간 또한 길어지지 않을 수 있습니다. 그렇지만 모든 교수법과 같이 CLL에도 Pros와 Cons가 있습니다.
Pros
- 학습자들이 CLL의 자율성을 인지하면, 그들은 그들 자신의 대화 분석을 즐길 수 있습니다.
- CLL 교수법은 특히 구어 영어를 구사하는데 어려움을 겪는 초급 단계의 학습자들에게 효력이 있습니다.
- 교실은 때때로 CLL을 사용할 때뿐 아니라 전체 수섭 시간 중에 실제 공동체가 됩니다. 학생들은 그들의 동료들, 그들의 장단점을 더욱 인지하고, 한 팀으로 협력합니다.
Cons
- 초기에는 일부 학습자들이 테이프에 말하는 것을 어려워하지만 반면 다른 학습자들은 대화가 즉흥성(자발성; spontaneity)이 부족하다고 생각하는 경향이 있습니다.
- 교사들은 많은 자유를 학생들에게 주는 것이 이상하고 너무나 많이 개입하는 경향이 아닌지 생각할 수 있습니다.
- 학생들이 독립적일 수 있게 하는 교사의 노력으로 그들을 지도해야 할 필요를 간과할 수도 있습니다.
- 교사는 모국어와 외국어에 능숙하고 두 언어의 미묘한 감정의 차이에도 민감해야 하기 때문에 교사들에게 CLL은 매우 부담스러운 교수법입니다. 또한 교재가 없고 교수 자료는 학생들이 창출해 낸 몇 가지 대화적 특징을 칠판에 요약할 정도라 경험이 부족한 교사에게는 매우 부담스러울 수 있습니다.
- 학생을 단순히 학습자로 보는 것이 아니라 CLL은 전체적 학습 방법을 옹호하기 때문에 '전인학습'을 지향합니다. 따라서 인격체로서의 학습자를 이해해야 하는 교사에게 극도의 기술과 전략이 요구됩니다.
글을 쓴 선생님의 경험담입니다.
단일 언어와 다중 언어 교실에서 적용의 예
단일 언어와 다중 언어 교실에서 모두 CLL을 적용해 보았고 둘 다 잘 되는 것을 발견하였습니다. 다중 언어 초급 교실에서 선생이자 상담자로서 고급 수준의 학습자들과 같이 그들의 영어를 재구성해 보았습니다. 그러나 L1에서 설명한 대로 단일 언어 교실에서 CLL의 처음 몇 시도가 더 잘 진행되었습니다. 학습자들이 언어 학습 과정에서 학생들과 선생들의 새로운 역할을 이해한다는 것이 중요합니다.
규모가 큰 교실에서 적용의 예
첫 번째 수업에서 전체 수업을 녹음할 경우 학생의 발화 시간에 제한을 줄 수 있지만 전체를 녹음하는 것이 중요합니다. 시작하기 전에 그들이 말하고 싶은 것을 교사가 번역학 재구성할 때 한 학생에서 다른 학생으로 움직이는 것에 대한 지시를 주는 것이 매우 효과가 있습니다. 그러나 다음번에는 CLL을 사용하여 교실을 두 개의 그룹으로 나누십시오. 그러면 더 많은 발화 시간을 그들에게 줄 수 있습니다.
주의할 점
- 녹음 무대에서 그룹들이 서로 충분히 거리가 떨어지도록 하지만 한 그룹에서 다른 그룹으로 자유롭게 이동할 수 없을 정도로 멀면 안됩니다.
- 다른 대안은 녹취 무대에서 녹취시 사용할 테이프를 서로 바꾸는 것입니다. 언어는 개인적이지 않지만 다른 방식으로 그들의 듣기 기술이 도전받을 수 있고 자신들이 전체 교실 구성원의 일부로 느낄 수 있기 때문입니다.
자료참조: 'Community language learning' by British Council
결론
실제적으로 '총체적(whole)' 접근법인 CLL 교수법을 공부하면서 CLL의 키워드는 '상호작용'이라고 생각합니다. 크게 두 가지로 학습자 간의 상호작용, 학습자와 교사의 1:1 또는 1:多 상호작용, 그룹 간의 상호작용, 이러한 교실에서 상호작용을 통해서 수동적이고 의존적이었던 학생들은 CLL 학습을 통해서 능동적이고 독립적이고 주도학습적으로 될 수 있습니다. 대화 → 녹음 → 녹취 →분석 과정을 통하여 학습자들은 말하는 공포를 극복할 수 있습니다.
특히 위의 교사의 방식대로 녹취할 때 자신이 속한 그룹의 대화본이 아닌 다른 그룹의 대화본을 녹취함으로 다른 언어 패턴을 만날 수 있고 협동 학습을 통해 자기 수정(self-correction) 또는 동료의 오류(peer-correction)를 고쳐줄 수 있는 능력도 갖출 수 있습니다. 그러나 모든 교수법이 그렇듯이 교실에서 CLL 적용 이전에 학습자들이 당황하지 않게 충분히 수업 방향을 알려줄 필요는 있습니다.
사실 한국어 교원 자격증을 준비하면서 지금 복습 기간인데 온라인 수업이 지루하기도 해서 유튜브 등에서 수업 시연 동영상을 '보고 → 듣고 → 녹취하면서 이해하고 → 분석 후 포스팅'하고 있는데 제가 하는 방식이 CLL 방식이 아닌가 생각해 봅니다. 교실 공동체는 불특정 다수인 온라인 이용자로 생각할 수 있겠지요.
수업 시연 동영상
https://www.youtube.com/watch?v=3kRT-rsKxn4&t=19s (← 동영상 링크)
Next we will see a demonstration of a method called ‘Community Language Learning’, or CLL. Based upon the more general counseling learning approach to adult education developed by Charles Curran, CLL calls upon teachers to become skillful understand as their learners as whole persons. Becoming a skillful understander means recognizing and accepting the struggle students face as they attempt to internalize another language. Watch our whole person learning is put into practice in the CLL demonstration lesson by my colleague Bonnyman L.
(교사) What we’re going to be beginning today we’re going to work for two days on our homes, our houses, apartments wherever it is that we live. And I’m going to be asking you to think about your home. Now, you probably want to think about the home in your country unless you really feel that you’ve been in this country long enough that you really have a home here. In that case you can think about your home here. But otherwise when I ask you to think of your home, try to sort of let your mind go back to your country, to your town, countryside wherever it is you live, and see your own house. And then we’re going to work on some of the vocabulary that you need to describe your home.
And so we’ll be working on pronunciation and intonation and describing our homes today. So as I said, we’re going to begin with you thinking about your home. So use your mind’s eye, kind of go back and see your house or apartment whatever it is you live in. Somewhere you can close your eyes if you want to. If it makes it a little bit easier, right instead of being here in the classroom but just see that place where you live and see what’s around it. What’s outside?
Feel temperatures and the smells everything that goes with your house. Walk inside and go through all the different rooms that you have in your home. And as you’re walking through those rooms, you’ll probably see a lot of objects and things that give you certain feelings and emotions. Maybe even people, the people who live in the house.
OK, now that sort of picture in your mind, I’d like you to turn to the person who’s sitting next to you and describe your home. You really want them to have the same picture in their mind that you have in yours.
OK, so just turn to the person who’s next to you and describe your home to them. OK, we’ve got two here 2 2 2 2 2 2 2 2 2 okay we have to have a three right here OK? Okay, would you join the girk Pearson. CJ just gonna join you as… (학생들 짝끼리 적극적으로 대화하기 시작한다).
(선생) OK, you need to come back to the classroom. I know some of you were very far away, right OK. What I’d like you to do is take just a moment now and on a piece of paper you have, think about some of the words, some of the special words you need in order to really describe your home. So it might be words for particular rooms that are very important to you or a feeling. A word that describes a feeling or a though or the how it looks and just try to list some of the words that you would need to use in describing your house. You’ve probably been using them already, but try to capture the very special words so just make a list for yourself on your paper.
Just try to write as many as you can. Let’s keep writing… just words. OK that’s probably got you thinking. I’m sure you could keep adding to that list. What I’d like us to do now is you’ve been thinking individually and you’ve been writing your words down on the board we’re going to make a collection of some of your words with everybody contributing words that you would like to work on. Remember I said we’re going to work on pronunciation and then being able to take some of these words and use them in sentences.
Right, so if you’ll call out your word I’ll write it on the board and we’ll keep going until we can fill up the board with words, OK? So anybody who would like to give me of of their words.
(학생) clean (선생 칠판에 적고 학생 말한다) fence. Peaceful, warm, (학생들 단어로 의논) Hey you want location or just located. OK, look at it okay. Let’s take a look at the ones that we have up here on the board right now. And I want you to just take a moment and yourself read through all of the words that are on the see if there any on there that you’re not sure of the meaning. First just read silently then there any questions we’ll look at the meaning. So everyone, just read. (다들 조용히 단어를 읽는다)
OK. Let’s start and I’ll just run my hand down and if there are any words that you want to make sure you understanding the meaning of, OK. Fence? Someone described a fence for us. (학생) place to place (선생) OK a fence divides one thing from another, OK? Sometimes we have a fence between two houses, OK. We have a fence around the garden to keep the animals out. A fence is always outside? (학생) Yes. (선생) How many people have a fence around their house? What is it made out of? (선생) Iron sometimes? A fence out of trees we call that up a hedge OK? So fence that’s really bushes or trees is called a hedge, OK? Other.. cozy (학생) nice, OK comfortable, warm, OK. And Usually small, OK. Sometimes in my house the kitchen is the cozy room. It’s warm and it’s small, very relaxed. What’s the most cozy room in your houses? Bed room. Because it’s very important usually with the word ‘cozy’ that it has this sense a very small, very intimate where we are very relaxed. Small and comfortable, yes. Both OK. So it’s very special word for that.
As I said we’re going to work with these now for pronunciation all right and we’re going to do that in a way that’s a little bit different perhaps in some of the ways that you’ve worked with pronunciation. You’re going to be the ones who are saying the words, and I’m going to be the one who’s repeating the words. You’re in control, OK? And the first one we’re going to do that is that is we’re going to d it Coralie meaning you all say the words. And we’ll start with the first word and we’ll go down. The list you say the word is the group and then and I will say the word. Then you say the next work and I will say the word, OK? All right, so I’m repeating after you, OK? And I’m going to go behind you. So you’re looking up here. You’re only listening to me OK?
Let me get back there first OK? We’re gonna read the first word. (학생들) clean (선생 따라한다) clean. Don’t sense, fence, peaceful, warm, comfortable, cozy, do the flowers again, quiet, large, huge, big. OK let’s go to big first. Big. Now you can do it individually and if you would like to work on the pronunciation of one of the words up there, just raise your hand, then say the word and I’ll repeat the word if you want to say it again you can say the word again and I’ll repeat th word again. If you want to say it again, I’ll say the word again.
Unlike a computer I’m going to keep saying the word the way I normally would say if you want to keep practicing with the computer you can. If you want to stop the computer you have to stop, OK? Because I’m repeating after you, all right, OK. So, just raise your hand and then begin and we’ll work with quite a number of people, OK? All right? (학생) You’re comfortable (선생) comfortable, cause, cozi, warm…
What I’d like you to do now is write a sentence, great, write a sentence about your home. Try to use some of these words that we’ve been working on, or perhaps you have another word on your paper that was very important to you, but write a sentence in some way describes or tells us something about your home, and then we’re going to work with your sentences just like we worked with the words, OK?
So you get a chance to say the sentence. Can be short, can be long up to you, to your choice, OK? So one sentence, one sentence. As I said, I’m going to be the computer in the same way except this time. I’m going to stay up here and when you read a sentence I’m going to repeat your sentence. But you might notice there might be some differences between your sentence and my sentence. If you want to repeat your sentence the way I said it or the way you said it you can again and I’ll repeat. Will go back and forth if you want, OK? Alright, so again if you want to read your sentence raise your hand, OK. Right up here. .. one living room and cozy kitchen. OK, that’s long one for me ‘My apartment has two huge bedrooms, a kitchen, a living room, one cozy kitchen. Can let me see if I can get that all together. My apartment has two hug bedrooms, a living room and a cozy kitchen.
(다른 학생) We share a small yard with neighbors. (선생) I’d like to take the last few minutes just to ask you how you felt about the lesson. I want to tell you one more thing though for tomorrow I’ll be doing I’m going to collect your words and the sentences that you wrote and we’ll come in and we’ll work with the rest of those words and the rest of sentences. So I might not have gotten to your sentence but we’re going to use that as our material for class tomorrow, alright? So make sure you give those to me before you leave today, right? And then just as I said the last couple of minutes I wanted to ask you how you felt about the work we did today in class. (학생들 수업에 대한 긍정적인 자유 발언과 선생들과의 free talking)… (선생) You felt that this methodology was very emeritus how that we use today… So that goes along with learning the language too.
Well, thank you very much. There is time if you have things that you’d like to talk to me about after class after we break as some of you need to go now. So, thank you.
(다시 educator로) You may have noticed that the teacher began a lesson by telling students what they were going to be doing for the class. The teacher does this recognizing that any new learning experience can be threatening when students have an idea of what will happen in each class they often feel more secure. People learn best when they feel secure. What came next in the lesson was the teachers inviting the students to first visualize and then to describe their homes. Each student was given a time limit and towards the end of the activity, was reminded that they had only one minute left. Setting and enforcing time limits also enhances student security.
Afterwards they listed the words they needed for the descriptions. Curran believed that students should be given an opportunity to assert themselves to be actively involved and to invest themselves in the learning experience. One of the ways of allowing for this is the students to have the responsibility for generating the language they wish to learn. To work on, the students next inquired the meaning and practice the pronunciation the words they had listed. You never recall that the teacher stood behind the students as she read the words after them. This is done in the belief that the superior knowledge and power of the teacher can be threatening. If the teacher does not remain in front of the classroom, the thread is reduced. And the students can focus their full attention on the words in front of them.
When the students practice the words individually, they chose which words they wish to have the teacher repeat and exercise termed the human computer. The students control the computer. They can computer off any time. The students learn to discriminate to listen carefully to see if what they are saying matches what the teacher is saying. The students were next asked to use the new words to make their own sentences. As the teacher repeated each student’s sentence she corrected it. Never overly but rather by repeating the sentence correctly in a non-threatening manner. The last part of the lesson was devoted to a feedback session in which the students reflected in what they had experienced and felt during the lesson. The teacher listened and showed each student she understood what each one was feeling. In this way, students have an opportunity to feel accepted as whole persons to learn about their own learning in addition to learning about the language.
This has been a presentation of the United States Information Agency television service.
내용이 너무 길어서 번역은 하지 못하고 녹취만 했습니다. 실제 현장에서 어떤 수업안을 적용해야 할지 결정하려면 다양한 교수법 인지가 중요합니다. 교수법마다 비슷한 점이 있고 다른 점도 있고 장단점은 다 있습니다. 그날 수업 내용에 따라 적절한 방식을 선택하는 것이 학생들도 지루함이 적고 수업에 대한 동기부여도 가능합니다.
CLL 수업을 정리하고 인상깊은 점은 학생들이 쉬운 단어도 잘 발음 못하는데 긴 문장을 듣고 이해하고 자신의 의견을 당당하게 말하는 것이 감동적이었습니다. 특히 마지막에 문장을 만들어 발표하게 한 후에 수업에 대한 학생들의 피드백 세선은 감격적이었습니다. 이 수업에서 큰 도움을 받았다고 자신의 의견을 두려움 없이 발표하는 모습이 특히나 그랬습니다.
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