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외국어교수 이론/외국어교수법 소개

교수법 < 총체적 접근 방법

by 넥스컴 2019. 11. 2.

이번에는 총체적 접근 방법을 공부를 하려고 자료를 검색해도 잘 나오지 않습니다. 대신 수업 시간에 사용했던 교안을 중심으로 대략적으로 정리해서 올리겠습니다. 

 

총체적 접근 방법이란?

총체적 접근 방법(Whole Language Method)의 개념은 1980년대 문자 언어 교육, 즉 모국어의 읽기와 쓰기에 관심을 갖던 미국 교육자들이 고안한 용어입니다. 철학이라고도 할 수 있는 이 방법론은 외국어를 읽는 것은 (특히 어린이) 말하는 것을 배우는 것 자연스럽게 되듯이 인간에게 같은 방식으로 적용된다는 주장입니다. 심리학자인 Keith Stonovich는 "읽는 것을 학습한다는 생각과 말하는 것을 배우는 것과 같다는 생각은 모든 언어학자, 심리학자, 인지주의 과학자들이 인정한다"라고 했습니다. 

 

읽기 지도에 대한 총체적 접근 방법은 파닉스 기반의 읽기와 쓰기를 가르치는 방법과 일반적으로 차이가 있습니다. 총체적 접근 방법으로 읽기 지도를 했을 경우, 파닉스 기반 접근법처럼 효율적이지 않다는 보고도 있습니다. 

 

언어 이론:

"총체적 언어 교육운동(The Whole Language Movement)"는 읽기와 쓰기 교육에서 분리된 접근 방법을 강력히 반대하고 언어는 전체로(as a whole) 가르쳐야 한다고 주장하고 있습니다. 이 교수법은 접근 방법이냐, 교수법이냐, 철학이냐, 하나의 신조냐에 대해서 많은 논의가 있었습니다. 

 

이 방법의 특징은 언어 이론으로 보면 언어를 독자와 저자 간의 상호작용적 의사소통 수단으로 보고 있고 이 방법은 특히 실생활연관성(authenticity), 문자화 된 글의 저자와의 교류 및 대화를 특히 강조합니다. 학습 이론으로 보면 인본주의이고 구성주의적인 학풍이 있습니다. 

학습 이론:

인본주의는 총체적 접근 방법의 학습 이론은 인본주의적이고 구성주의적인 학풍이 있습니다. 아래는 수업 교안에 있는 내용입니다.

 

  1. 인본주의: 총체적 접근 방법은 실생활과 연관되고, 개별화되고, 자기 주도적이고, 협동적이며, 다원적이다.

    - 특징: 학습자의 주의집중에 초점을 맞추게 되고, 완전학습을 하게끔 동기를 부여한다.

  2. 구성주의: 지식은 교사로부터 받거나 발견한다기보다 오히려 사회적으로 형성된다는 것이다. 즉, 교사는 학생들과 함께 지식을 이해하고 창출해 내며, 상호 간의 사회적인 문맥 속에서 그들을 이해하는 것이다. 

    - 특징: 교사는 지식을 학습자들에게 전달하기보다는 학습자의 경험, 필요, 흥미와 열망에 초점을 맞추는 것이 더 중요하다

교수 설계:

교수설계로는, 실생활과 연관된 문헌을 교재로 사용하고 흥미 있는 실생활과 연관된 교재 (특히 문학 교재)을 읽도록 합니다. 쓰기 활동도 독자들을 위한 쓰기 활동이어야 하며 학생들이 작성한 교재를 사용합니다. 즉, 학생 중심의 학습이 주가 이루며 동료 학습자들과 협동하여 읽기와 쓰기를 합니다. 그리고 실수도 실패로 이해하지 않고 학습의 연장선에서 받아들입니다. 

교사와 학습자의 역할

  • 교사는 지식 전달자로서가 아니라 학습을 도와주는 도우미 또는 적극적인 참여자, 상담자의 역할을 합니다.
  • 학습자는 동료 학습자들과 교사들과 교재를 만든 저자와 협력하는 협력자, 평가자의 역할을 합니다.

교수 자료의 역할

  • 총체적 접근 방법에서는 실생활과 연관된 자료를 사용합니다. 실생활과 연관된 신문, 간판, 전단지, 유인물 등, 또는 학생들이 직접 자료를 만들 수도 있습니다. 

Pros and Cons:

이 방법론에 반대하는 비판론자들은 특히 어린 학습자들에게 유용하다고 생각되는 이 접근 방법을 전체 ESL 언어 교수 접근 방법에 반대되는 것으로 보며, 어떤 교사들은 이 방법이 언어의 유창성만 높이고 정확성을 희생시킨다고 주장하고 있습니다. 반면 지지자들은 ESL 접근 방법과 통할될 수 있는 다양한 유형의 자료를 개발해서 외국어 교육의 여러 환경에 적용시킬 수 있다고 주장하고 있습니다. 


 

자료를 찾아도 잘 나오지 않고 파닉스와 비교한 것만 나오고. '총체적 언어  교육운동'에 대한 자료는 논문만 검색돼서 수업 시간에 사용한 자료에서 일부 인용하였습니다. 

 

아래는 하향식 이론과 총체적 언어 모델의 차이를 설명하고 있는데 저희가 배운 내용과 같은 것인지 잘 모르겠습니다. 녹취만 해서 올립니다. 

 

What is Whole Language Model?

https://www.youtube.com/watch?v=nIrfIM7mxiY (← Whole language model) 

Hi everyone welcome to week 2 where our focus shifts to top-down theory and the whole language model. The purpose of this video is to help you know the difference between theories and models. To understand how the top-down theorists believe literacy is learned to understand the difference between bottom-up and top-down theories and to have an idea of what a whole language reading lesson might look like. Just to recap on last week theories of ways of explaining things that we don’t know as fact. Because they are abstracts we need models to represent them, and these models are what enables us to apply these in context.

 

Remember your first assignment is asking you to argue for a particular reading model. Just to recap week 1, last week we learnt about bottom-up theory and the skills model. We learnt that it most starts with the most basic skills so phonemic awareness and related skills and proceeds in s sequential manner to phonics fluency vocabulary and finally the end goal on comprehension. When implementing the skills model, teachers would enable students lots of practice of the skills that they are teaching, and students would learn these out context and through the repetition of drill type exercises.

 

In contract this top-down reading instruction pretty much goes in the opposite way rather than comprehension being the end goal, it is the starting goal. So everything about top-down theory and whole language focuses on the meaning.

 

One of the advantages of the whole language model is that learning how to read and learning other skills is done contextually. So, from this example it’s suggesting that a teacher would start with a whole text. They would break this whole text down into parts and finally they would reconstruct the text so that students were able to use the language in meaningful way. As you can see by this particular diagram, the foundation skills the vocabulary spelling grammar alphabet and phonics are not ignored by model however, they’re not the starting point so that whole text is used as the context to teach the parts.

 

I’d like you to now pause this video and follow this video link to watch an example of a shared reading lesson which emphasizes those steps in implementing the whole language model. I’ve summarized in this particular table, the thoughts of strategies that the teacher is using pre-reading, during-reading and post-reading to show the model in action. You’ll see from the number of dot points in the pre-reading part of the table how much connecting to students prior knowledge and experience id emphasized in reading a text. This aligns with the social-cultural view of literacy development that acknowledges that children bring their own meaning to ext. and it is their social and cultural experiences that help them to understand and use language.

 

You’ll also see that the particular lesson is very student-centered as opposed to in a skilled model, where is very teacher-directed and done as I said out of context you’ll see that highly collaborative in terms of the teacher and the students. Collaborating with each other and working together, and the use of student-to-student strategies such as turn-and-talk so that students can collaborate with each other. You’ll also see the application of the whole part where the teacher begins with the whole text, they deconstruct it to explore certain elements such as new vocabulary such as the comprehension strategies that she’s aiming to teach. In this case how students infer the whole text is then revisited at the end of students gauge their predictions against the actual text and they use language in meaningful as they create their own words in a spelling lesson.

 

The challenge for you now that you’ve got an understanding of top-down and bottom-up theories is to decide which is best or in fact whether there is the best. Consider that it’s not just reading that these theories can be used to teach. An example is coaching a sport, would you be a coach that that taught students how to play a game like footfall through skills drill such as bottom-up theory or do you think children would best learn how to play football in the process of playing the game a skill like tying a shoelace does it need to be taught in steps and in sequence or can it begin with what a tied shoelace looks like and work backwards to help students or children to see the steps involved or finally in teaching children how to write an essay or even adults how to write an essay. Is it best done by teaching the parts of the essay in isolation so the components of an introduction, a body and a conclusion or is it best done contextually where an actual sample or example of an essay is used to point out the particular parts or the particular structures.

 

So just to recap hopefully now you’ve got a better understanding of the difference between theories and models. Hopefully you’ve got a better understanding of the thoughts of things top-down theorists believe in terms of literacy acquisition Hopefully you understand the difference between top-down and bottom-up theories and of course knowing what a whole language reading lesson might look like

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