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외국어교수 이론/외국어교수법 소개

교수법 < 의사소통 중심 접근 방법

by 넥스컴 2019. 11. 11.

방법론

청화식 접근법과 상황식 언어 교수법을 중시하는 언어 이론들이 1960년대 Chomsky(1957)와 같은 탁월한 언어학자들에 의해 의문이 제기되었을 때, 새로운 언어 교습법이 교실로 도입되었습니다.  그 배경은 영국의 응용 언어학자들이 언어의 기능적 및 의사소통적 잠재성을 강조한 것에서 시작됩니다. 의사소통 중심 접근 방법(Communicative Language Teaching, CLT 또는 The Communicative Approach)으로 소개된 이 새로운 접근법은  제2외국어의 교수 접근법이었는데, 하나의 언어를 배우는 의미와 최종 목표 모두로서의 상호작용을 강조합니다. 다시 말하면 이 교수법은 언어는 의사소통이라는 이론에서 출발합니다. 언어 교수 목표는 Hymes(1972)가 말한 "의사소통 능력"을 개발하는 것이라고 주장했습니다.

 

이런 언어의 의사소통적 관점 중 몇 가지 특징은 다음과 같습니다.

  • 언어는 의미 표현을 위한 체계이다.
  • 언어의 일차적 기능은 상호작용과 의사소통이다.
  • 언어의 구조는 그것의 기능적이고 의사소통적 사용을 반영한다.
  • 언어의 일차적 단위는 단지 그 문법적 및 구조적 특징뿐만 아니라, 담화에서 예시된 바와 같이 기능적 및 의사소통적 의미의 범주이다.

 

 

이 교수법이라기 보다 하나의 접근법인 CLT는 청화식 교수법과 종종 비교되는데 큰 차이를 보면;

  • 청화식은 의미보다 '구조와 형태'에 CLT는 '의미'를 중요시
  • 청화식은 구조가 포함된 대화의 '암기'를 요구하지만 CLT는 '의사소통'에 중점
  • 청화식은 언어 항목을 문맥화할 필요가 없지만 CLT는 '문맥화/맥락화'는 기본
  • 청화식은 언어학습은 구조, 소리, 단어 학습을 CLT는 '의사소통'을
  • 청화식은 '반복과 모방'을 CLT는 중요시 생각치 않음
  • 청화식은 '정확성'을 CLT는 '유창성'에 기반하여 발음은 이해 가능하면 됨
  • 청화식은 반복 연습 후에 의사소통을 CLT는 초기부터 의사소통 격려
  • 청화식은 모국어 사용 금지, CLT는 신중히 허용 
  • 청화식의 목적은 '언어 능력, CLT는 '의사소통 능력' 추구
  • 청화식은 오류는 인정 못하지만 CLT는 오류는 시행착오이다

이 방법론은 "Communicative approach"라고도 불렸습니다. 역사적으로 CLT는 청화식 접근법 (ALM)에 대한 반응으로, 그리고 Notional-Functional Syllabus (교과과정을 구조화하는 요소로 기능에 대해 관심을 둔 Syllabus)의 확장 또는 발전으로 보였습니다. Wilkins는 의사소통 중심 접근법의 개발에 중요한 영향을 끼친 "Notional Syllabuses" (Wilkins 1976)라는 책을 펴냈습니다. CLT의 더 최근의 형식인 과업 중심 학습법 (Task-based learning)이 상당히 인기가 높았습니다. (이미지: https://www.youtube.com/watch?v=3kRT-rsKxn4)

 

구조주의와 행동주의의 결점

청화식 교수법과 상황식 언어 교수법을 중시하는 이론들이 1960년대 중 넓리 비평을 받았습니다. 일례로, Noam Chomsky는 구조주의의 언어관을 받아들이지 않고 수행(performance)과 능력(competence) 사이에 차이가 있다고 주장하였습니다. 언어학자의 목표는 원어민 화자가 부여받은 언어 능력을 연구하는 것이었습니다. 그는 또한 구조주의와 행동주의는 소위 개인 문장의 창의성과 특이성이라는 언어의 근본적인 양상에 대하여 설명을 할 수 없었다는 것을 보여주었습니다. 한 어린이는 자신이 전혀 접해보지 못한 무한한 문장을 만들어낼 수 있습니다. 이 점은 언어 학습 이론에 대하여 설명하는 모방, 반복 및 습관 형성이라는 요인을 만들어 냅니다. 


의사소통 능력으로의 전환

증가하는 유럽국가들 간의 상호 의존은 유럽 대륙의 주요 언어를 성인들에게 가르치는 노력에 대한 필요를 촉진시켰습니다. 언어 교수 전문직에서 다음의 새로운 목표가 설정되었습니다.

  • 언어의 의사소통 분야의 최고의 중요성
  • 유의미한 학습에서의 증가하는 관심
  • 교수 과정에서 학습자 중심의 늘어나는 요구
  • 언어의 구조적 교수에 대한 부차적인 중요성

언어의 개념적이고 기능적인 차원

응용 언어학자들과 철학자들은 언어의 다른 궁극적인 차원을 지적하였습니다. 즉, 언어의 기능적이고 의사소통적 가능성이 그것입니다. 연설 이론은 우리가 한 언어를 말할 때 무엇인가를 한다는 것을 보여주었습니다. 우리는 다음을 위해서 언어를 사용합니다. ( 참조: Halliday 1975)

  • 무엇인가 얻기 위해서,
  • 행동을 통제하기 위해서,
  • 다른 사람들과 상호작용을 하기 위해서,
  • 개인감정을 표현하기 위해서,
  • 배우기 위해서,
  • 상상의 세계를 창조하기 위해서, 그리고
  • 정보를 소통하기 위해서.

또한 응용 언어학자들은 구조의 습득보다는 의사소통 능력에 기반한 언어의 교수를 강조하였습니다. 전통적인 문법과 어휘의 개념을 통한 언어의 핵심을 설명하기보다 그들은 (Van Ek & Alexander, 1975; Wilkins, 1976) 언어의 의사소통 사용을 강조하는 의미의 시스템을 보여주려고 시도했습니다. 그들이 설명한 두 가지 의미는 다음과 같습니다.

  • 개념적 범주 (Notional categories): 시간, 순차; 양, 장소, 빈번도 등
  • 기능적 범주 (Functional categories): 제안하기, 불평하기, 초대하기 등…

다른 말로, "개념'이란 사람들이 의사소통하는 하나의 특별한 문맥입니다. "기능"은 주어진 문맥 내에서 화자를 위한 특별한 목적입니다. 예로, 쇼핑의 "개념"은 상품의 가격이나 특징을 묻고 흥정을 하는 것과 같은 수많은 언어 "기능"을 요구합니다.

한 언어의 능력 또는 여러 가지 능력?

촘스키에 의하면 언어학자의 초점은 화자로 하여금 문법적으로 올바른 문장을 만들 수 있는 언어적 능력을 설명하는 것이었습니다. 그러나 Dell Hymes는 그러한 견해의 언어학 이론은 의미가 없으며, 언어의 모든 양상을 설명하지 못한다고 주장합니다. 그는 의사소통 능력을 통합하는 이론의 필요를 옹호했습니다. 연설 공동체에서 소통적으로 능력이 있기 위해서 화자가 알아야 할 것이 무엇인가라는 정의임에 분명합니다. 

 

나중에 Canale과 Swaine (1980)은 의사소통 능력의 4가지 표준을 기술했습니다. 

  • 문법적 능력: 촘스키가 언어적 능력이라고 불렀던 능력
  • 사회언어학적 능력: 의사소통이 행해지는 사회적 맥락의 이해 (역할 관계, 참가자들 간의 공통되는 신념 및 정보 등)
  • 담화 능력: 상호 상관성의 관점에서 개별 메시지의 해석과 전체 담화나 텍스트와의 관계에서 어떻게 의미가 표현되는가 하는 점
  • 전략적 능력: 종료 시작하기, 유지하기, 정비하기 및 의사소통을 다시 시작하기 위해서 참가자들이 사용하는 전략 복사와 관련 

학습 이론

의사소통 접근법에 의하면, 학습이 일어나려면 다음의 변수들을 중요시해야 한다고 합니다.

  • 의사소통 (Communication): 실제 소통에 관여하는 활동들이 학습을 촉진시킨다.
  • 과업 (Task): 유의미한 과업을 수행하기 위해서 사용되는 언어로 이루어지는 활동이 학습  과정을 돕는다.
  • 의미 (Meaning): 학습자에게 유의미하고 실질적인 언어가 학습을 도모한다.

습득 vs. 학습?

Stephen Krashen은 자신의 언어 학습 이론에서 학습과 습득 사이에는 차이가 분명히 있다고 주장했습니다. 그는 습득(Acquisition)은 언어 능력 개발에서 관련되는 기본 과정이며 이 과정은 학습(Learning)과는 다르다고 보았습니다. 습득은 언어 능력의 자연적 개발과 관련 있는 무의식적인 과정이며, 반면 학습은 언어 규칙의 의식적인 내면화(internalization)이라는 이론입니다. 그 결과, 언어의 형식에 대하여 명시적으로 인지하게 되며 이 지식을 발화할 수 있는 능력이 생깁니다. Krashen에 의하면 학습은 습득으로 이어질 수 없습니다.

 

교수요목

의사소통 언어 교수의 교수요목은 언어의 구조에 의하기보다는 언어의 개념적.기능적 범주에 의하여 교수법을 구성하게 됩니다. 다음에 집중하게 됩니다: 

  • 상호작용 (Interactions): 소통하는 언어를 사용한 상호작용
  • 과업 (Tasks): 유의미한 과업을 수행하기 위한 언어를 사용한 과업
  • 학습자 (Learner): 니즈를 최우선으로 학습자의 관심에 주목

CLT의 장점

의사소통 접근법에 따른 교수법에 많은 장점이 있습니다.

  • CLT는 총체적 접근법이다. 이것은 전통적인 구조적 교수요목에만 초점을 두지 않고 언어의 의사소통 관점을 고려한다. 
  • CLT는 교실 내에서 활력과 동기부여를 제공한다. 
  • CLT는 학습자 중심의 접근법이다. 이 방법은 학습자의 관심과 필요를 최대한 이용한다.
  • 정보의 소통과 정보 기술이 새롭게 고려할 기반을 깬 세상에서 CLT는 교육에서 중요한 역할을 한다. 

비평

  • 개념적 교수요목은 소위 문법 구조 목록인 한 목록만을 다른 개념과 기능으로 교체함으로써 비평을 받았다. 
  • 언어 기능의 다양한 범주들이 겹치고 있고 언어의 구조처럼 체계적으로 등급화 되지 않았다. 
  • 의사소통 접근법은 매일의 상황에서 언어의 사용, 또는 언어의 기능적 양상에 초점을 맞추고 있고, 형식적인 구조에는 덜 초점이 맞추어져 있다. 이 양자 간에는 어떠한 균형이 있어야 한다. 이는 문법이나 구조의 규칙보다는 의미와 사용의 규칙에 우선순위를 준다. 이러한 언어 행위에 대한 강조는 중요한 구조와 규칙들이 배재될 수 있다는 점에서 부정적인 결과를 초래할 수 있다.
  • 이러한 접근법은 심하게 기능적-개념적 교수요목에 의지하게 되어 학습자들에게 무거운 부담이 될 수 있다.
  • 이러한 접근법을 강조하는 중요한 원칙은 학습자들의 니즈와 관심에 대한 강조이다. 이 점은 모든 교사들이 학습자들의 니즈에 맞추어 교수요목을 정정해야 함을 암시한다. 
  • 이러한 요구사항은 어렵다. 모든 교실에서 그룹 활동과 보조 교재 및 자료를 준비할 수는 없다. 

이러한 비평에도 불구하고, CLT는 전 세계의 언어 연구에서 넓게 인정을 받았습니다. 교사들이 문법이 제공하는 구조에 대한 니즈를 완전히 거부하지 않는다면, CLT는 성공할 수 있습니다. 교사들은 조정을 위해 노력해야 하며 이 방법의 장점을 무시해서는 안됩니다. 균형 있는 교사의 손에서 CLT는 교실에 새로운 생명과 즐거움을 가져올 수 있습니다. 그 활력은 언어 학습 접근법에 대한 중요한 기여가 될 것입니다.

 

자료 참조: https://www.myenglishpages.com/blog  및 베론 교안지 


수업 시연 동영상

https://www.youtube.com/watch?v=3kRT-rsKxn4&t=193s ( ← 수업 시연 동영상 )

 

교사가 전체적으로 학생들을 잘 리드하고 있고 준비를 철저히 한 모습이 보입니다. 학생들이 오류를 만들어도 즉석에서 고쳐주지 않고 기다리는 인내심도 엿보입니다. 그 이유는 CLT가 문법보다는 유창성에 초점을 맞추기 때문이라고 생각합니다. Educator의 설명만 번역하고 수업 데모는 녹취만 하고 번역하지 않았습니다.

 

https://www.youtube.com/watch?v=3kRT-rsKxn4&t=193s

[Educator] You may have noticed that originators of the methods demonstrated on these videotapes takes as their primary goal students communicating in the target language. Many of these same methodologiests emphasized the acquisition of linguistic structures or vocabulary. In the last method we will observe, the communicative approach, it is acknowledged that structures in vocabulary are important. 

 

알아채셨겠지만, 이러한 비디오테이프로 데모를 하는 교수법 창시자들은 그들의 우선적 목표를 학생들이 목표어로 의사소통하는 것으로 보여주었습니다. 이러한 같은 방법론자들은 언어 구조 또는 어휘의 습득을 강조하였습니다. 마지막 방법으로 우리는 의사소통 중심 접근법을 관찰할 것입니다. 이 방법에서 어휘 내의 구조가 중요함을 인정하고 있습니다.

 

However, adherents of the communicative approach feel that students must master the functions or purposes to which language is put before they will be able to truly use the language. Watch how this view of language influences the way the teacher designs the lesson. The communicative approach will be demonstrated by my colleague Alex Silverman. 

 

그러나 의사소통 중심 접근법의 옹호자들은 학생들이 해당 언어를 정말로 사용할 수 있기 전에 그 언어의 기능과 목적을 마스터해야 한다고 생각합니다. 이러한 언어의 견해가 어떻게 교수가 수업을 디자인하는 방법에 영향을 주는지 보시기 바랍니다. 의사소통 중심 접근법은 저의 동로 알렉스 실버맨이 보여줄 것입니다.

 


Anyway, today we're going to start a brand new unit, and this unit will be focusing on a new function persuasion how do you convince people to believe in your point of view. Okay, I think this will be useful skill for you to have both in your academic work and as you function in the larger world in everyday life. And the topic that we'll be using to work to this art or skill of persuasion. Will be the best place to live we're going to talk about different kinds of living situations.

 

Okay, now it so happens that my family is facing an important decision on this topic. The best place to live. And I'll tell you the reason why. Like many American families maybe some that you know my family we all started out together. we... I grew up in New York City and of course everyone was together and then as the children grew up, we spread out all over the country, and now we live hundreds of thousands of miles from each other.

 

Why do you think, can you guess maybe why the children move to different places? [Students] Because work? Studying? [Teacher] They got married and they moved away? Yes. [Student] Vacation. [Teacher] Yeah. My parents went on vacation to Florida once, and they liked it and they decided to move there. Okay, now the situation is this. My parents, Bill and Sarah live in South Florida. I live in Western Massachusetts in the country with beautiful hills and streams and fields all around. My brother Charlie moved to a big city, Philadelphis. How many people have been to Philadelphia? Just a few. Okay, it's not too far from Washington. And my sister went to Wisconsin, Madison which is a small city for her studies. And she liked it and she stayed there.

 

Now, here is the problem. My parents are tired of living so far from from the children. They would like to get together at least for a while with one of the children. The question is which place to go to. Since they love each of the children equally, their decision is going to be based on which is the best place to live. A big city, a country or small city or town, right? And we are having a family meeting, family council we call it. To make that decision and you're going to decide which is the best place as if you are my family. And I'll be very interested to see what is your decision is, okay?

 

Now we're going to do a little bit of work before the role play on the structure of persuaseion. And to start that off, I'd like to talk with you a little bit about where you live and what you like about where you live. How many people here live in a big city at home in your country? [Students raise hands] [Teacher] Ah, most of you. How many live in what we would call a small city, town? [Students raise hands] [Teacher] Just two or three. And how many live in the country? [A student raises his hands] [Teacher] Just one in the country? Okay, all right. Well, let's talk about the big city then since so many of you are from a big city.

 

What are the reasons that you like living in a big city. What are some of the advantages that you find in big city life? [Students] Better jobs. Okay.


[Educator] After the students give all their reasons, the teacher gives an example of how one might make a case for living in a big city. 

학생들이 모든 자신의 이유를 준 뒤, 교사는 사람이 어떻게 대도시에 살기 위한 한 가지 경우를 만들 수 있는지 예를 줍니다.


Finally, there's a wider variety of people that you meet in a big city. Now what I just did was structure, my persuasion in a certain way that we like to do in English. And one term you can use for this structure is making a case, okay? And if you look at this structure, it's what I just did we open citing one reason and we say something like to begin with or first of all. And then, we strengthen or build the argument. We cite additional reasons and we use some of these expressions to make a transition one from one reason to another. Besides that, in addition, moreover, furthermore. And the third part of the argument we're making the case is perhaps a summary of the main reason or a final reason, right?

 

Now who can work with this structure? Who can make a case for, let's say, South Florida. Many of you know about Florida. How many people have been to Florida? [Students raise their hands] [Teacher] Yet, a few of you, but you've all heard of it. Who can make a case for living in Florida? Usingthat kind of a formula, who can start off? Marta. 

 

[Marta] Okay, I should try to convinced short I think that the place convenient for you and it has a very good weather, too. All year round. We should go there. [Teacher] Absolutely! I'm ready to go. goodbye! [Laugh] [Teacher] Yes, who's goingto teach you. Okay, that's very good. That's a good idea, and that's the type of argument you can make in a written form. Or, when you're for example at a business meeting, and you're trying to present your point of view, you might use this kind of structure, okay?

 

Now, we're going to go to the role play that I mentioned before, and you're each going to get a chance to practice making a case, okay? Now here is what we're going to do in the role play. First of all you're going to divide into groups of four, and you will each receive a card. On the card is your identity for the role play. Each of you will be one of the children: me, Alex, Charlie who lives in Philadelphia, where my sister Lynn, who lives in Madison, small city in Wisconsin. The fourth person in the group will be one of my parents. And it will say this on the card. Bill or Sarah.

 

Here is how it's going to work. when you get the card, you will see information about your home: Maison or Philadelpia or Massachusetts. These will give you hints about how to make a case for your place, okay? What you will do is first take a couple of minutes to study the card, see the information, think up additional reasons besides the ones on the card for living in your place, okay? You are free to ask me any questions you may have about any of these places because I've been to all of them. I know them all pretty well, okay? Then once those two minutes are up and you've prepared your case. The Family Council will start and what you will do is try to convince Bill or Sarah the parents that your place is the best. So you make a case in front of Bill or Sarah about your place. And everyone else will listen, okay? Follow the formula for making a case. Once each of the three children has made his or her case, the parents in the group, the person playing my father or mother, Bill or Sarah will decide which is the most convincing argument, and will state the reasons why, okay?

 

So, each child makes the case, Bill or Sarah listens, thinks about the arguments and decide which is the best one, the most convincing one. Then, after that will come back in the large group and Iwill ask the Bill's and Sarah's to report on what they decided, okay? Any questions about the procedure? Okay, could you move into groups of four? And I will give you your cards. [Students discuss by groups] ... [Teacher] Remember ask me if you have any questions about any of the places. [Teacher helps students in groups] Yeah, the big city might be more polluted. Maybe that's a reason for the county, yeah. The parents are retired. [Students discuss] [Teacher] Okay, you have your reasons, yeah.

 

[Teacher] Your attention! The parents in the group need to decide now. So, please decide and tell everyone your reasons, right now! [The teacher approaches to one group] Who was a parent here? Victor? What did you decide? [Victor] Yes, I listened carefully. Charlie and Alice said about Wisconsin, Philadelphia, Massachusetts. I think that I was confused at first, but I think that Charlie has the reason, and I decided to go to Philadelphia because they said this city has good technologies and library. And I like to do to research ...[Teacher] why libraries re important to you? [Victor] I like to swim in the sea... [Teacher] uh-huh [Victor] And the sea isn't too far. and he has his own boat. [Teacher] Oh, that's great. Okay, great, we have one vote for Philadelphis. Parent, Ibrahim? 

 

[Ibrahim] I vote for Philadelphia. I decided to join Alex in Massachusetts. First of all, I have an opportunity to do my job, correctly in town, which is not full yet... [Teacher] polluted? [Ibrahim] Yeah. In addition, I have an opportunity to visit Boston, which is a good city. [Teacher] Yeah, and it's not too far. It's a couple of hours yeah. [Ibrahim] Finally, I think for thefun and for the job and for all our activities, I decided to join. [Teacher] Okay, so we have one vote for the country in western mass, great! Who else was a parent? [Student] Three families, first of all I think I like all of my children. Besides that, we are retired. We have lots of to go to out to the Rhonda is a good fall for our house. So, I finally decided to go to the three families. So this year, I will go to the Philadelphia, next year we go to the Western...[Laugh] [Teacher] That's a clever solution. So one family each year. How do I count that kind of vote? I think I'll give one to everyone. Yes, and it'll make Lin feel good because she doesn't have any votes, yeah.

 

[Student] My wife and me have a lot of problem because Alex is my first son and Lin is my wife Lasa daughter

. And she likes to live ... andI like to believe ... my first daughter. [Teacher] This is your problem. Did you decide? [Student] So, I'm tired, I have 19 years old and when I die, Alex can take my place and take care of his brothers and sisters.  So we decided to live with Alex, and when we die Alex can take care of his brothers and sisters. [Teacher] Another very creative solution. [Laugh] [Teacher] Well, I can't wait to my parents and tell them. So we have another vote for western mass, the country. Let's count up the votes for the country, 3 for the big city, and only 1 small city. So I am the winner. [Laugh] Thank you for helping me decide that. Okay, I will see you tomorrow. For homework, I'd like you to write a one-page composition in which you follow this formula and make a case for your own place, where you live in your own country. Okay? one page. See you tomorrow. Have a good day! [Students] Bye!


[Educator] The lesson we just observed, we saw the students learning to make a case. The vehicle the teacher used to have students practice making their cases was a role play. This gives the language there to use a social context, a characteristic of all communicative events. It also gives the communication of purpose. 

 

우리가 관찰한 수업에서 우리는 학생들이 '상황(case)'를 만드는 것을 배우는 것을 보았습니다. 자신의 상황을 만드는 연습을 학생들이 하도록 교사가 사용한 수단은 역할극이었습니다. 이것은 사회적 맥락, 즉 모든 의사소통 상황의 특징을 사용하기 위해 언어를 제공합니다. 이것은 또한 목적의 의사소통을 제공합니다.

 

Moreover the role play, gives the students an opportunity to practice using language forms that are not only linguistically accurate but sociolinguistically appropriate as well, appropriate to the setting topics and participants. By working in small groups, communicative interaction and cooperative relationships are encouraged. Such occassions give students an opportunity to work on negotiating meaning or trying to make themselves understood, they last learn to communicate by communicating. As a student's role play, the teacher moved from group to group acting as an advisor or a facilitator instead of as a director.

 

또한 역할극은 언어학적으로 정확할뿐 아니라 사회언어학적으로도 적합한 - 즉 주어진 주제와 참여자들에게 적합한 - 언어 유형을 사용함으로 연습할 기회를 제공합니다. 소그룹으로 작업하면서 의사소통 상호작용과 협동 관계가 고무됩니다. 이러한 기회는 학생들에게 의미를 협상하고 그들을 이해시키게 하는 기회를 제공합니다. 그래서 그들은 결국 소통을 하면서 의사소통하는 법을 배우게 됩니다. 한 학생이 역할극을 할 때 교사는 지도자가 아닌 조언자 또는 협력자로서 그룹 사이를 이동하였습니다.

 

During the last activity, the parents were given the opportunity to report their decision. Students are thus given an opportunity to express their opinions and share their ideas on a regular basis. When they do so, there is a form of tolerated by the teacher and are seen as a natural outcome of the development of communication skills. The teacher may choose to draw attention to common errors in subsequent lessons. But for now, the focus is on fluency and reinforcing the message, that communication is primary. This concludes the second tape of this 2 tape video series on language teaching methodologies.

 

마지막 활동 중, 부모들에게 그들의 결정을 보고할 기회가 주어집니다. 그러면 학생들은 자신의 의견을 표현하고 일반적으로 자신의 생각을 나눌 기회를 갖습니다. 그렇게 할 때 교사는 인내의 시간을 가지고 되고, 이것은 의사소통 기술의 개발의 자연스러운 결과로 보입니다. 교사는 다음 수업에서 일반적인 오류를 선택하고 주의를 줄 수 있습니다. 그러나 당장은 유창성과 메시지에 강조를 하는 것이 초점입니다. 의사소통이 우선이라는 말입니다. 이것으로 언어 교수 방법론에 대한 두 개의 비디오테이프 시리즈의 두 번째 테이프를 결론 내립니다.

 

You may wish to spend a few minutes reflecting in what you've seen. Try to identify techniques or principles which you find helpful, and think about how you might adapt them to your own teaching situation. Of course, even those techniques or principles which you did not find useful, can help you to clarify your own beliefs about the teaching and learning process. For instance, what does your rejection of them, tell you about your own teaching practice being clear about why you do, what you do, will give you a firm foundation from which to shift through the methods demonstrated here. We have presented some options. Now it is your responsibility to hold them up to the filter of your own beliefs, experience and the needs of your students. I wish you well.

 

여러분이 본 것을 몇 분간 생각하며 시간을 보내길 바랄 수 있습니다. 유용하다고 생각되는 기술과 원칙들을 확인하시고, 여러분 자신의 교수 상황에 그것들을 적용할 수 있는지 생각해 보시기 바랍니다. 물론, 유용하다고 생각하지 않는 기술과 원칙들도 교수와 학습 과정에 대한 여러분의 신념을 정리해 줄 수 있을 것입니다. 예로, 그것들에 대한 여러분의 반대가 있다면 스스로에게 자신의 교수 방식이 왜 그렇게 하는지, 무엇을 하는지 물어본다면 여기에서 보여준 방법론을 통해 전이할 수 있는 확고한 기반을 제공할 것입니다. 우리는 몇 가지 선택을 제시했습니다. 이제 여러분 자신의 신념과 경험의 필터를 붙잡을 것인가, 여러분 학생들의 니즈를 붙잡을 것인가는 여러분의 책임입니다. 성공하시기 바랍니다.


This has been a presentation of the United States Information Agency television service.

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