본문 바로가기
한국어 교원 자격증 공부/강의, 활동, 자료 등

Jigsaw Activity(직소우 활동)

by 넥스컴 2019. 12. 27.

오늘 소개할 활동은 직소우 활동으로 학생들이 그룹으로 작업해서 서로 무엇인가 가르치는 활동입니다. 그룹에게 총괄적인 하나의 과제가 주어지고 그룹의 각 학생들은 해당 그룹의 작은 부분에 대한 '전문가'가 되어서 자신의 역할에 대한 과제를 수행하고 모든 그룹이 모여서 각자 수행한 내용을 종합하여 이야기를 완성하는 활동입니다. 

 

즉, 각자 구성한 내용을 써 본 뒤 해당 그룹별로 모여서 함께 확인하고 수정함으로 협동학습을 통해 상호작용이 증가됩니다. 이해를 돕기 위해 두 개의 동영상을 올립니다. 하나는 이론, 하나는 성인들을 대상으로 한 교실 활동의 예입니다. 우선 이론 부분입니다.


What is the Jigsaw Method?

 

 https://www.youtube.com/watch?v=euhtXUgBEts( ← The Jigsaw Method)

 

 

Hey there, this is Jennifer Goznzalez for Cult of Pedagogy. In this video, I will be showing you how to use the Jigsaw Method. First I'll show you the basic structure of the jigsaw, then a variation known as Jagsaw II, and finally I'll give you some tips for troubleshooting this strategy. 

 

Cult of Pedagogy의 제니퍼 곤잘레스입니다. 이 비디오에서 저는 직소우 방법을 어떻게 사용하는지 보여드리겠습니다. 우선 직소우의 기본적 구조와 직소우 II로 알려진 이형을 보여드리고, 그리고 이 전략을 사용하는 몇 가지 요령을 드리겠습니다.

 

So what is the Jagsaw Method? Developed by Ellio Aronson in 1971, Jigsaw is a cooperative learning strategy where each student in a group takes responsibility for one chunk of the content, then teaches it to the other group members. Like the pieces of jigsaw puzzle, students fit their individual chunks together to form a complete body of knowledge. Here are the steps of a basic jigsaw (sometimes referred to as Jigsaw I .

 

직소우 방법은 무엇일까요? 1971년 엘리오 애론슨이 개발한 직소우 방법은 한 그룹의 각 학생이 주어진 내용의 한 덩어리를 책임진 후 그것을 다른 그룹 회원들에게 가르치는 협력 학습 전략입니다. 조각 그림 맞추기와 같이 학생들은 그들 자신의 덩어리를 같이 맞추어서 지식의 전체 모습을 형성하는 것입니다. 때로는 직소우 I이라고 불리는 기본 직소우의 단계들이 여기에 있습니다. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=euhtXUgBEts

Step 1: Divide students into group of 4 to 6 people per group.

Jagsaw works best when you have the same number of students in each team. So avoid having some groups of four, some of five, and some of six. Later in this video, I'll show you what to do if you can't divide students into perfectly even teams. For this example, we'll assume you're working with a class of exactly 30 students who can be divided evenly into groups of six. We'll call these the Jigsaw Groups. 

 

1단계: 학생들을 그룹당 4~6명으로 나눕니다.

직소우는 각 팀에 같은 학생의 수가 있을 때 가장 잘 움직입니다. 그래서 4명, 5명, 6명의 일부 그룹을 만드는 것을 피하시기 바랍니다. 이 비디오의 후반에서 학생들을 같은 수의 팀으로 정확히 나눌 수가 없다면 할 수 있는 방식을 보여드리겠습니다. 이 예제에서 6개의 그룹으로 고르게 학생들을 나눌 수 있는 정확히 30명의 학생으로 구성된 학급으로 작업을 한다고 가정을 하겠습니다.

 

Step 2: Divide your content into 4 to 6 chunks.

It's important to divide the content into the same number of chunks as the number of students in each group. So if you have six students per group, break your content into six chunks. If you're only going to have five students in each group, then you'll only need five chunks.

 

2단계: 내용을 4~6개의 덩어리로 나눕니다.

각 그룹 내의 학생의 수만큼 내용을 덩어리 수로 나누는 것이 중요합니다. 만일 그룹당 6명의 학생이 있다면, 내용을 6개의 덩어리로 나눕니다. 각 그룹에 5명의 학생만 있다면 5개의 덩어리만 필요합니다.

 

Suppose you're a history teacher and you're doing an overview of different types of government. You can divide your content into these chunks: democracy, dictatorship, monarchy, republic, totalitarianism and theocracy. By the way: These index cards just represent chunks of conent. You  don't need to use actual index cards to do jigsaw. A chunk of content can be a section of a textbook chapter, a handout containing information, or an online resource. 

 

여러분이 과학 교사라고 가정하고 다른 유형의 정부에 대한 개요를 한다고 가정합시다. 여러분의 내용을 다음과 같은 덩어리로 나눌 수 있습니다 - 민주주의, 독재국가, 군주제, 공화국, 전체주의, 그리고 신권정치. 이 인덱스 카드들이 내용의 덩어리를 표현합니다. 직소우를 하기 위해서 실제 인덱스 카드를 사용할 필요는 없습니다. 내용의 덩어리는 교과서의 한 섹션, 내용이 있는 유인물 또는 온라인 자료와 같은 것이 될 수 있습니다.

 

Step 3: Assign one chunk of content to each person in the Jigsaw Group.

Each group has one person responsible for one chunk of the content. That person will be expected to teach that chunk to the rest of the group. At this point, students don't really interact with other members of their group; they just read and study their own chunk of content independently. Then, their independant study is fortified by the next step...

 

3단계: 직소우 그룹 내의 각 개인에게 하나의 내용 덩어리를 부여합니다.

각 그룹에는 하나의 내용 덩어리를 책임지는 한 명의 사람이 있습니다. 그 학생은 나머지 그룹에게 그 덩어리를 가르칠 것입니다. 이 시점에서 학생들은 그들 그룹의 다른 회원들과 진정으로 소통하지 않습니다. 그들 자신의 내용 덩어리를 혼자 읽고 공부할 뿐입니다. 그런 다음 그들의 개별적인 공부는 다음 단계에서 강화됩니다.

 

Step 4: Have students meet in Expert Groups. 

After each student has studied his or her chunk independently, they gather with all the other students who have been assigned to the same chunk. These are called Expert Group. Within each expert group, students compare their ideas and work together to prepare some kind of presentation to give to their Jigsaw Groups. During this time, gaps in individual students' knowledge can be filled, misconceptions can be cleared up, and important concepts can be reinforced. 

 

4단계: 학생들을 전문가 그룹에서 만나게 합니다.

각 학생이 자신의 혼자 공부한 후에 그들은 같은 덩어리가 부여된 모든 다른 학생들과 같이 모입니다. 이 그룹을 전문가 그룹이라고 부릅니다.  각 전문가 그룹에서 학생들은 자신의 생각을 비교하고 같이 작업해서 그들의 직소우 그룹에게 발표할 일종의 프레젠테이션을 준비합니다. 이 때 개인 학생의 지식 내의 차이가 채워질 수 있고, 오인이 해결되고, 중요한 개념이 강화될 수 있습니다.

 

Step 5: Students return to Jigsaw Groups.

Now that students have studied their chunks in their expert groups, they return to their original jigsaw groups, where each student takes a turn presenting their chunk of information. Meanwhile, the other students listen carefully, take notes, and ask lots of questions. Once the first expert has gone, the others take their turns. As each "expert" teaches their chunk of content, the others in the group are learnng it.

 

5단계: 학생들이 직소우 그룹으로 돌아갑니다.

학생들이 전문가 그룹에서 자신의 덩어리를 공부했기 때문에, 그들은 그들의 원래 직소우 그룹으로 돌아가서, 각 학생은 돌아가면서 그들의 정보 덩어리를 발표합니다. 반면 다른 학생들은 주의깊게 듣고, 메모를 하고 많은 질문을 합니다. 첫 번째 전문가가 끝나면 다른 전문가들이 돌아가면서 발표를 합니다. 각 "전문가"가 자신의 내용 덩어리를 가르칠 때 다른 학생들은 그것을 배우게 됩니다. 

 

Step 6: Assess all students on all the content.

The assessment can be a simple quiz to make sure all students got a basic understanding of all the material. Be sure to include all content chunks in this quiz. Jigsaw II is a variation on the basic structure of Jigsaw. Developed by Robert Slavin in 1986, Jigsaw II makes one significant tweak of the basic jigsaw. The difference is in how the assessement is treated. In Jigsaw I, students are assessed individually and receive just one score. In Jigsaw II, quiz scores are given once to individual students, then each groups's scores are averaged to generate a group score. This builds in competition between groups and encourages students to work harder at helping each other learn the material well. 

 

6단계: 모든 내용에 대하여 모든 학생들을 평가합니다.

평가는 모든 학생들이 모든 자료에 대한 기본적 이해를 했는지를 확실히 하기 위한 간단한 퀴즈와 같을 수 있습니다. 이 퀴즈에 모든 내용 덩어리들을 포함시켜야 합니다. 직소우 II는 직소우의 기본 구조의 이형입니다. 1986년 로버트 슬라빈이 개발한 직소우 II는 직소우 I에서 하나의 중요한 수정이 있습니다. 직소우 I에서 학생들은 개별적으로 평가되어 하나의 점수만 받았습니다. 직소우 II에서는 퀴즈 점수가 각 학생에게 한번 부여되고, 각 그룹의 점수를 평균을 내서 그룹 점수를 만듭니다. 이것은 그룹 간의 경쟁을 유발하고 학생들이 서로 협력하여 자료를 잘 이해할 수 있도록 더 열심히 작업을 하도록 격려합니다.

 

Troubleshooting 

What if students don't divide evenly?

Here are a few tips for troubleshooting this strategy. One problem you might encounter is this: What if students don't divide evenly? Now ideally, you'd have a perfectly divisible group. But as we all know, that kind of perfection rarely happens, and even if you have perfection in your plans, one absent student can throw your whole game off. First, remember that you can create groups of 4, 5, or 6 (and some jigsaw advocates even allow for groups of 2 or 3), so that should help minimize "extra" students. Still, if you end up with a few extra, just assign two students in the group the same chunk. 

 

문제 해결하기

학생들이 고르게 나누어지지 않는다면?

이 전략을 해결하기 위한 몇 가지의 요령들이 있습니다. 여러분이 만날 수 있는 문제 중 하나는 이것입니다. 학생들이 고르게 나누어지지 않는다면? 이상적인 것은 완벽하게 나누어지는 그룹을 만드는 것입니다. 그러나 우리 모두가 알듯이, 이러한 완전함을 거의 일어나지 않습니다. 그리고 여러분의 계획에 완전함이 있다고 해도, 한 명의 빠지는 학생이 여러분의 전체 게임을 날려버릴 수 있습니다."추가적인" 학생들을 최소화하기 위해서  우선 그룹을 4, 5, 또는 6명으로 만들 수 있다고 기억합시다 (그리고 어떤 직소우 지지자들은 2명이나 3명의 그룹도 허용합니다). 그래도 몇 명의 추가 학생이 발생할 경우, 두 명의 학생들을 같은 그룹의 같은 덩어리로 배정합니다. 

 

What if some "experts" don't teach the material very well?

Now, what if some "experts' don't teach the material very well? If this group is depending on this one student to teach them about monarches, and he's not the strongest student, that groups is kind of out of luck. You can anticipate this problem when creating your group. One thing you can do, if you have an uneven number of students, is pair up two students on the same chunk who might be stronger than they would be on their own. Also, it's the responsibility of the expert group to make sure that everyone is prepared to present their chunk to their respective jigsaw groups. If one student isn't really getting it, make sure the rest of the group gives that student extra preparation...

 

"전문가"가 자료를 잘 가르치지 못한다면?

그러면 어떤 "전문가"가 자료를 잘 가르치지 못한다면 어떻게 될까요? 만일 그 그룹이 군주제에 대해서 가르쳐야 하는 한 학생에게 달려있고 그가 강력한 학생이 아니라면, 해당 그룹은 운이 없는 것입니다. 여러분은 그룹을 만들 때 이 문제를 예상할 수 있습니다. 한 가지 할 수 있는 것은 고르지 않은 학생의 수가 되었다면  그들이 뭉치면 스스로 더 강할 수 있는 같은 덩어리에 두 명의 학생을 짝을 짓게 하는 것입니다. 또한 전문가 그룹은 그들의 직소우 그룹에 모든 학생이 그들의 덩어리를 발표할 준비를 확실히 해야 할 책임이 있습니다. 만일 한 학생이 정말로 준비가 되지 않았다면 그룹의 나머지 학생들이 해당 학생에게 추가의 준비를 시켜야 합니다. 

 

A full description of this strategy and its history can be found at the Jigsaw Classroom website (www.jigsaw.org). Additional information about Jigsaw was obtained from Silver, Strong, and Perini's book, The Stragetic Teacher. 

 

이 전략과 이 이야기에 대한 자세한 설명은 직소우 교실 웹사이트(www.jigsaw.org)에서 볼 수 있습니다. 직소우에 대한 추가 정보는 Silver, Strong, Perini의 책 The Strategic Teacher에서 얻었습니다. 

 

More good things... 

Now before you go, I have some stuff for you to click. Ready? I have tons of other teaching strategy videos. To watch some of them, click here. To subscribe to my YouTube channel and receive a notification every time I make a new video, click here. To read more information about the Jigsaw strategy, click here. And to visit my website, Cult of Pedagogy, which you totally should, click this guy right here. Thank you for watching and have a great day. 

www.cultofpedagogy.com  

 

또 좋은 소식들...

여러분이 나가기 전에 클릭할 몇 자료가 있습니다. 준비되셨나요? 저에게는 엄청난 분량의 교수 전략 비디오가 있습니다. 그것들을 보려면 여기를 클릭하세요. 저의 유튜브 채널을 구독하고 제가 새 비디오를 만들 때마다 알림을 받으시려면 여기를 클릭하세요. 직소우 전략에 대한 추가적 정보를 읽으려면 여기를 클릭하세요. 제 웹사이트, Cult of Pedagogy를 방문하려면 - 여러분은 반드시 해야 합니다 - 바로 여기를 클릭하세요. 방문해 주셔서 감사드리고 좋은 하루 되시기 바랍니다.


This cooperative learning strategy increases student engagement, encourages collaboration, and results in better learning. Learn how to use the basic Jigsaw method, another variation called Jigsaw II, and get tips for troubleshooting, like what to do if you can't divide students evenly.

 

Cult of Pedagogy의 제니퍼 곤잘레스의 비디오 설명합니다. 이 협력 학습 전략은 학생 참여를 늘리고, 합동을 고려하고, 더 좋은 학습의 결과로 이루어집니다. 기본적인 직소우 방법과 직소우 II라고 불리는 다른 변형을 어떻게 사용하는지 배우시고, 학생들을 고르게 나누지 못할 경우 해야 하는 방식과 같은 문제해결에 대한 요령을 얻으시기 바랍니다. 


직소우 방법에 대한 설명이 되어 있는 비디오를 보고 이렇게 잘 만들 수 있나 생각이 들었습니다. 교실에서 연습할 수 있는 여러가지 방법들 중 강력한 도구의 하나인 직소우 활동이 잘 설명되어 있습니다. 성인을 대상으로 직소우 활동을 하는 동영상은 온라인 수업이 밀려서 링크만 합니다. 대상이 외국인으로서 한국어를 배우려는 사람들이지만 여러가지 교수법과 방법, 활동들이 외국에서 개발된 것들이라 해외 사이트에서 찾아서 올리면서 공부하고 있습니다.

댓글