본문 바로가기
한국어 교원 자격증 공부/강의, 활동, 자료 등

Jigsaw: Adult ELS Activities

by 넥스컴 2019. 12. 28.

앞부분에 직소우 이론에 대해서 올렸는데 이번 포스팅은 외국인 성인들을 대상으로 하는 직소우 활동의 데모입니다. 활동 중에 한 그룹의 진행이 더딘 것을 보고 두 그룹을 합치는 교사의 재치가 보입니다. 전체 버전을 보면 좋은데 너무 길 것 같아 짧은 버전을 선택했습니다. 

 

Adult ESL Activities: Jigsaw Reading

https://www.youtube.com/watch?v=tWFvZUWHoJ4  ( ← Adult ESL Activities: Jigsaw Reading (short version)

 

https://www.youtube.com/watch?v=tWFvZUWHoJ4

Jigsaw 

  • Materials needed: A reading rext cut up into 3-4 sections.
  • Copies of comprehension questions for the text with the different sections clearly marked. 

직소우 

  • 필요한 자료: 3-4개로 자른 읽을 텍스트
  • 다른 부분이 분명히 표시된 텍스트에 대한 이해 질문 사본들

Jessia introduces the title and topic of the reading text.

We are going to do a reading today about something that happens in Minnesota. And the title of the reading is 'Go, Turtle, Go!'

 

제시카는 읽을 텍스트의 제목과 주제를 소개합니다.

우리는 오늘 미네소타에서 발생하는 어떤 것에 대하여 읽을 것입니다. 그리고 책의 제목은 'Go, Turtle, Go!'입니다. 

 

Jessica encourages the class to make predictions about the content of the text that will read.

T: (Writing on the board)'Go, Turtle, Go!'

S: (repeats after the teacjer) 'Go, Turtle, Go!'

T: What do  you think this story is about? 

S: About a rabbit and a turtle

T: Okay, about a rabbit and a turtle. As you have been reading some other stories. Yeh. good idea. What else? Okay, I'm gnna give you another clue. I have a picture for you to look at so you're gonna have share with some people, okay? Share the pictures, and now what do you think? What is 'Go Turtle Go'?

S: A competition

T: A competition? Okay. Good. Yes, do  you know another word for that? 

 

제시카는 학생들이 읽을 텍스트이 내용에 대해 예측을 할 수 있도록 학급을 격려합니다.

T: (칠판에 쓰면서)'Go, Turtle, Go!'

S: (교사를 따라한다) 'Go, Turtle, Go!'

T: 이 이야기가 무엇에 대한 것일까요?

S: 토끼와 거북에에 대한 이야기?

T: 좋습니다. 토끼와 거북이에 대한...  다른 이야기들을 읽었을 터이니... 좋은 생각입니다. 다른 것은? 좋습니다. 제가 다른 단서를 주겠습니다.  여러분이 다른 동료들과 나눌 여러분들이 살펴볼 그림 하나가 있습니다. 그림을 나누어 보세요. 자 이제 어떻게 생각하시나요?  'Go Turtle Go'는 무엇일까요?

S: 경쟁이요

T: 경쟁? 좋아요.  그러면 그것에 대한 다른 단어는 무엇이 있을까요? 

Jessica pre-teaches critical vocabulary that the students will need before they begin to read the text. 

T: When you see who can run the fastest? Ah, okay, this is gonna be am important vocabulary word for the today, the word is 'race'. 

S: (repeats after the teacher) 'race' 

T: 'Race' has more than one meaning. This meaning of race is a competition to see who can run the fastest. So, this is a story about a turtle race. Allright, for this reading we're going to get into some groups, so I'm gonna give you a number. One, Two, Three.

S:  One, Two, Three

T. Perfect. Okay. I would like the ones to come and sit over here. The twos back there and the threes somewhere over here. And the threes somewhere over here. 

 

제시카는 학생들이 텍스트를 일기 전에 필요한 중요한 어휘를 미리 가르칩니다. 

T: 누가 가장 빨리 뛸 수 있을까요? 아 그래요. 이것이 오늘의 중요한 단어입니다. '경주(race)'란 단어.

S: (교사를 따라서 말한다).'race'

T: '경주'는 하나 이상을 의미합니다. 여기에서 경주란 의미는 누가 가장 빨리 달리는 가를 보기 위한 시합입니다. 그래서 이 이야기는 거북이 경주에 대한 이야기입니다. 좋습니다. 읽기 활동을 위해서 몇 개의 그룹으로 나눌 겁니다. 여러분께 숫자를 드리겠습니다. 1번, 2번, 3번.

S: 1, 2, 3 

T: 완벽합니다. 좋아요. 그러면 그룹들은 와서 자신의 자리에 앉으세요. 저기 2번들은 저기에, 3번들은 이쪽에,

 

Jessica tells each group which section of the text they will receive. 

 

Allright. In your group, each person needs one section of the story, so each group has a different part. This group has section one, the beginning of the story. This group has section two, the middle of the story. And this grouip has seciton three, the end of the story. So together you're gonna read your section. Read it. Make sure you understand the main idea. You do not need to understand everything in your section. But you need to understand the main idea. If there are words you don't know, that you need to know for the main idea, talk to Laura Dale or I. Then, you're gonna find your section on this paper, okay? 

 

제시카는 각 그룹에게 그들이  어떤 부분의 텍스트을 받을 지에 대해 말합니다.

좋습니다. 여러분의 그룹에서 각자는 이야기의 한 부분이 필요합니다. 그래서 각 그룹은 다른 부분을 가지게 됩니다. 이 그룹은 section 1을 가지고 있습니다. 이야기의 처음입니다. 이 그룹은 이야기의 중간인 section 2를 가지고 있고, 이 그룹은 이야기의 마지막인 section 3을 가지고 있습니다. 그러면 같이 여러분의 section을 읽으세요. 읽고 중심이 되는 생각을 이해해야 합니다. 자신의 section에 있는 모든 것을 이해할 필요는 없습니다. 중심이 되는 생각만 확실히 이해하면 됩니다. 다시 말하지만 자신의 section에 있는 모든 것을 이해할 필요는 없습니다. 중심이 되는 생각만 이해하면 됩니다. 모르거나 중심이 되는 생각을 위해 알 필요가 있는 단어들이 있으면 로라 데일이나 저에게 말해주세요. 종이 위에 여러분의 section이 보이지요, 맞습니까?

 

Jessica shows the class which questions they will be responsible for answering in their small group.

 

T: So section one group, you need to answer the questions under section one. What are the numbers for questions under section one?

S: Three.

T: Three. there are three questions for section one. This group, do you need to answer section one questions?

S: No.

T: No, only this group needs to answer the section one questions. Section two, how many questions do you have? You also have three: numbers four, five, and six. And then back of the paper, section three, how many questions do you have?

S: Four questions. 

T: Four questions, one...  Are you ready to start? Remember you don't need to understand everything in the story, you just need to look for the information to answer your questions. 

 

제시카는 학급에게 어떤 질문에 그들의 소그룹에서 그들이 답변을 하는데 책임이 있는지를 보여줍니다.

T: Section 1 그룹은 section 1 아래에 있는 질문들에 답을 해야 합니다. section 1 아래에 몇 개의 질문이 있나요?

S: 세 개가 있습니다.

T: 세 개. Seciton 1에는 3개의 질문이 있습니다. 이 그룹은 section 1의 질문들에 답을 해야 하나요? 

S: 아니요.

T: 아닙니다. 이 그룹만 section 1의 질문들에 답을 할 필요가 있습니다. Section 2는 몇 개의 질문들이 있나요? 여러분도 세 개의 질문이 있습니다. 4, 5, 6번입니다. 그리고 종이 뒤에 section 3은 몇 개의 질문이 있나요? 

S: 네 개의 질문이 있습니다.

T: 네 개의 질문, 하나... 그럼 시작할 준비가 되었나요? 이야기의 모든 것을 이해할 필요는 없다는 것을 기억하세요. 질문에 대한 답을 하기 위한 정보만 살펴보면 됩니다. 

 

 

Jessica and her volunteer float around the classroom checking comprehension and supporting groups as needed. 

OK, so this group, I see that some of you are working very quickly and some people haven't started, so work together as a group, okay? Your job is to make sure that everybody in your group has the correct answers. Alright, you have about one more minute to finish your questions. 

 

제시카와 도우미는 교실을 돌아다니면서 그룹들이 필요로 할 때 이해를 확인하고 도움을 줍니다.

좋습니다. 이 그룹은 제가 보기에 어떤 학생은 매우 빨리 하고 어떤 학생은 시작을 못했습니다. 그래서 한 그룹으로 같이 작업하면 어떨까요? 여러분의 일은 자신의 그룹에 있는 전원이 실수 없이 올바른 답을 갖도록 것입니다. 좋습니다. 자신의 질문을 끝내려면 약 1분이 남았습니다. 

When all of the groups have completed the comprehension questions for their section. Jessica regroups the students. 

Okay, stop for a minutes. If you're not finished, that's okay, alright? Take a look up here. 

 

모든 그룹들이 자신의 section에 대한 이해 질문을 마쳤을 때, 제시카는 학생들을 다시 그룹으로 묶습니다.

좋습니다. 일 분만 멈추세요. 끝내지 않았다면 좋습니다. 어디 보도록 하지요.

 

There is one student from each of the original groups in the newly formed groups. Each group represents the entire version of the reading text. 

T: So now we're gonna get into different groups and in your groups, you're going to share your information that you learned, okay? So talk about section one. The people in this group who have section one answers, you're gonna tell the other groups about your answers. Are you gonna show them your paper and say, "here you can copy my paper"?

Section 1 Students: No. 

T: Okay

 

새로 형성된 그룹 내에 처음 그룹에서 한 명의 학생이 있습니다. 각 그룹은 읽기 텍스트의 전체 버전을 나타냅니다. 

T: 그러면 다른 그룹으로 모입니다. 여러분의 그룹에서 여러분은 여러분이 배운 정보를 나누게 됩니다. Section 1에 대하여 이야기하세요. Section 1 대답을 가지고 있는 이 그룹의 사람들은 다른 그룹들에게 여러분의 답에 대해서 말하게 됩니다. 다른 그룹의 학생들에게 여러분의 종이를 보여주면서 이렇게 말해도 되나요? "여기 여기 내 종이를 베껴도 돼"라고요? 

Section 1 학생들: 아니요.

T: 좋습니다.

 

Jessica prompts the students to verbally share their answers with their new groups. 

You need to hold your paper and explain the answers to the questions. So you need to tell them the question and explain why. So bring your piece of the story so you can show them where you found the answer in the text, okay? And then section two people you will explain your answers to the group and seciton three people you will explain your answers. And then everybody will have the correct answers on their paper, okay? So let's have... everybody has a circle, a colored circle? Okay, so let's have purple here, green here, yellow here, and red here. 

 

 

제시카는 그들의 새로운 그룹과 자신의 답을 구두로 나누도록 학생들에게 지시합니다.

여러분은 자신의 종이를 간직하고 질문에 대한 답을 설명해야 합니다. 그래서 질문과 그 이유를 설명해야 합니다. 이야기의 여러문의 조각을 가지고 텍스트에서 답을 어디에서 찾았는지 그들에게 보여줄 수 있습니다. 알았지요?  그러면 section 2 학생들은 그룹에게 여러분의 답을 설명하고 seciton 3 학생들은 여러분의 답을 설명합니다. 그러면 모든 학생들은 자신의 종이 위에 맞는 답을 가질 것입니다. 알았지요? 그러면... 모두에게 동그라미가 있습니다. 보라색 동그라미는 여기에, 초록색은 여기에, 노란색은 여기에 그리고 빨간색은 여기에 앉으세요. 

 

Students should not read the text out loud; instead they discuss the questions and answers. 

No, you don't need to read that, just talk about the answers. Both, so read the question together and then you tell them the answers. 

 

학생들은 텍스트를 크게 읽지 않고 대신 질문과 답변을 토의합니다.

아니요, 그렇게 읽을 필요는 없습니다. 답변에 대해서만 이야기하세요,  둘 모두 질문을 같이 읽고 그들에게 답변을 합니다.

 

At the end of the activity, all of the students will have learned the answers to all of the comprehension questions from other students in their group. 

(bell rings) Allright my friends, we're out of time, it is 11:15. 

 

활동 끝에, 모든 학생들은 그들의 그룹 내의 다른 학생들로 부터 모든 이해 질문들에 대한 답을 배우게 됩니다.

(벨 울리고) 좋습니다 학생 여러분들. 시간이 되었습니다. 11시 15분입니다.

 

https://www.youtube.com/watch?v=tWFvZUWHoJ4  


Ending title 

 

JIGSAW: CLASSROOM ACTIVITIES DEMONSTRATION


앞서 올린 직소우 이론에 이어 외국인 성인 학습자를 대상으로 하는 활동의 데모입니다.  두 영상을 비교하면서 보시면 개념과 실제 활동을 이해할 수 있을 것입니다. 동영상의 언어는 다르지만 이론과 실습 절차는 같습니다.

댓글